handdator

Visa fullständig version : Vill inte längre rygga

Milla
2007-04-03, 13:24
Min häst vill inte rygga nu. Hon har slingat sig en del tidigare och nu vill hon inte alls längre. Vad ska jag göra? Har hon ont tro?

Disasmatte
2007-04-04, 18:16
Vad gör hon om du ryggar henne från marken?

SaraW
2007-04-06, 13:24
Rider du henne alltid i form?

Arko
2007-04-06, 22:18
Om du inte har henne på tygeln när du ryggar finns det risk att hon sänker ryggen när du ber henne att gå bakåt. Ofta känner hästen då obehag eftersom den även bär ryttarens tyngd på ryggen och ryggar då motvilligt eller inte alls.

Jag ryggar aldrig en häst som inte är lösgjord och ordentligt på tygeln.
Låt bli att rygga din häst under en period och börja sedan något steg här och där när hon är på tygeln så att hon inte upplever något obehag.

Skuggfaxe
2007-04-22, 14:35
Mycket bra tips från Arko! Det kan också vara så att hon helt enkelt inte förstår vad du begär av henne. Om lösgjordheten och formen finns, testa att börja från början med ryggningen. Hur har hon blivit lärd ryggingen innan? Hur har ryggningen använts (visa använder ryggningen som bestraffning)? Kanske känner hon en dubbelönskan, du sitter som om ni är på väg framåt, men begär att hon ska gå bakåt osv...osv... Ett bra dressyrtips är att se ryggningen som en framåtrörelse och alltid rida snabbt framåt efter ryggningen.
Lycka till!

Milla
2007-04-24, 11:52
Hon vill inte stå kvar på tygeln i halten :( Hur får jag henne att stå kvar på tygeln? Vad händer om man ryggar om hästen inte är på tygeln? Har jag förstört henne nu??

tini
2007-10-12, 19:07
Hon vill inte stå kvar på tygeln i halten :( Hur får jag henne att stå kvar på tygeln? Vad händer om man ryggar om hästen inte är på tygeln? Har jag förstört henne nu??

Har du absolut inte vad ja kan tro.en häst ska ju kunna backa utan att gå på tygel,eller???
Hur fungerrar hon på marken om du ryggar henne?
För att få henne att backa så försök att visa henne tydligt vad du vill,testa med att höj upp din hand ovanför halsen på henne men dra inte i munnen på henne men förstår hon inte eller lyssnar inte på det så ta lite grann i henne o använd lite skänkar samtidigt.Vet inte fall det funkar på din häst,men kanske värt att prova?Åh det viktigaste... Direkt när hon tar ett eller två steg släpp då ner tygegn o beröm mkt,och sen göra likadant ngn mer gång.
Eftergiften är den viktigaste huvudsaken i all träning.
Lycka till