Visa fullständig version : Jobba häst från marken
Charleston
2006-11-19, 19:17
Hej
jag har börjat jobba pålle mer och mer från marken. Nyttigt att se hur han ser ut när man ber honom om olika saker. Öppna går ganska bra. Han bjuder på fram och trampar in inner bak under tyngdpunkten. Problemet är slutan...jag hittar inte min position. Var ska jag stå någonstans ? Det blir bara korvigt och tillslut stannar han och glor på mig :o Någon som kan ge mig ett tips?
Jag vet inte om jag gör rätt enligt någon lära men när jag tränar sluta på töm går jag först bakom hästen längs kortsidan och när jag vänder upp en bit innanför spåret på långsidan höjer jag innertömmen en aning och liksom föser ut framdelen. Yttertömmen låter jag hänga längs yttersidan och mot ytter bak.
Suck. Jag försöker göra som Arko...men jag får bara en S-formad häst :( Hur GÖR man??? Jag har fullt upp med att flytta mina egna fötter i lagom takt och samtidigt inte dra Faxe i munnen...
gyllengul
2006-12-12, 11:45
Tycka vad man vill om herr Branderup men så här skriver han i sin bok...
"I sluta skjuter den inre tygeln bogen utåt. Medan den inre tygeln lyfts och ger kruppan plats inåt, blir den yttre tygeln kvar i sitt läge som ersättning för den mothållande skänkeln. Även här finns det hästar som trots kontakten med den yttre tygeln förböjer sig och sladdar runt. Med dessa bör man försöka att ge samma hjälper utan att lämna kruppan fri. Då går man inte på spåret, utan blir kvar bakom hästen för att kunna låta en tygel löpa till höger och en tygel till vänster om hästens kropp." Bent Branderup
Värt att testa! Det är inte lätt och var noga med att inte hamna i skottlinjen för bakhovarna om hästen tycker att det blir jobbigt.
gyllengul
2006-12-12, 11:49
Svar till Faxe: Du ska bara ha stöd på yttertömmen INTE ställa hästen utåt. Öronen ska peka rakt fram och ytter bakhov ska hämtas in under tyngdpunkten.
vBulletin v3.6.2, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.