Visa fullständig version : Bakbensaktiviet
Känner att jag har lite idétorka. Har ni några övningar för att stärka bakdelen. Hästens alltså ;)
vildblakken
2007-04-19, 21:54
öppna och sluta
Skuggfaxe
2007-04-22, 14:22
Alla samlande övningar!? Galoppfattningar ett bra tips. Alltså bara galoppfattningen och inte själva galoppen. Svårigheten kan ökas genom att man tar den från skritt eller från stilla stående.
Ja, jag uttryckte mig otydligt. Förlåt. Jag menar alltså "övningar" färdiguttänkta.
Jag vet att cavaletti, studshoppning, galoppfattningar, klättring osv är bra men jag känner att jag har idétorka liksom. Rider samma väg hela tiden, samma upplägg, hästen vet snart vad det är jag ska be om. Det blir lite harvande. Lite oengagerat...
Jag brukar värma upp på serpentiner i alla de former. Över ridbanan, längs med ridbanan, tjocka, smala, korta, långa. Rakriktar innan jag ställer om och när hästen är rak lägger jag in tempoväxling i någon form. När hästen ska igång ska det ske på en gång och med bakbenen först. Slarvar jag eller hästen gör vi om.
MistyFlinga
2007-05-07, 21:03
Schysst bakbensarbete får man av att tömköra över bommar(man kan börja med longera). Exempelvis på böjda spår. När de sedan stärkts upp ordentligt kommer det även vara bra att rida dem över dessa bomserier (solfjädrar) och sedan ett ytterligare steg är att höja några av bommarna. Ta det varligt bara för detta brukar ta musten ur den mest samarbetsvilliga fjorden om man låter dem göra det för mycket. I lagom dos=Supereffektivt!!
vildblakken
2007-07-01, 15:20
En variant på föregående är att lägga ut massa bommar huller om buller över ridbanan som plockepinn. Vissa på varandra, andra lite längre i från varandra. Det blir då lite olika höjd och olika avstånd. Sedan kan man rida eller tömköra över (i skritt). Det är viktigt att man från början bestämmer sig för vilken "väg" man ska ta över bommarna och sedan rider precis så som man hade bestämt. När man har tagit sig igenom kan man välja en ny väg och ge sig in igen=)
Hästen får koncentrera sig på vad den sätter fötterna och på ryttarens signaler om vart den ska gå. På så sätt lär den sig att lyssna hela tiden. Det är vilktigt att ryttaren styr och är tydlig med vart hästen ska gå. Det måste gå lugnt med ett steg i taget, hästen får inte rusa iväg.
Detta är både en lydnadsövening och tränar upp bakbensaktiviteten. Alla övningar där hästen sätter in bakbenen under sig (som t.ex. skolorna), eller där den böjer hasen och bakdelen (som t.ex. kliva över något eller klättra) tränar upp bakbensaktiviteten. Även hoppning, trava över bommar osv kan räknas in till sånna övningar.
Denna övningen kan man också göra ute i skogen genom att kliva över stock och sten! Kombinationer: Kliva över stockar och pinnar ute i skogen i med- eller motlut. Rid skolorna ute på skogsvägar i med- eller motlut.
Börja försiktigt med enkla varianter och öka svårighetsgraden succesivt.;)
Jag tränar rygg & bakdelen på hästen, genom att rida i branta backar. Det bästa är att rida i en brant & lite djup sandbacke (ex en gammal crossbana) , så att hästen får jobba ordentligt. Det räcker med ett par gånger så är hästen genomsvett! Det bygger väldigt fina muskler & hästen får bra kondition! Har man en otränad häst så börjar man att rida i skritt.. Det räcker! :)
tracyblue
2007-09-01, 13:49
Jag tränar rygg & bakdelen på hästen, genom att rida i branta backar. Det bästa är att rida i en brant & lite djup sandbacke (ex en gammal crossbana) , så att hästen får jobba ordentligt. Det räcker med ett par gånger så är hästen genomsvett! Det bygger väldigt fina muskler & hästen får bra kondition! Har man en otränad häst så börjar man att rida i skritt.. Det räcker! :)
I och för sig är klättring bra träning, men allt i lagom dos, tänk på att många hästar aldrig klarar mer än att skritta i branta backar, därför att de inte har kommit upp i tillräcklig bra rygg-/ bakdelsmuskulatur som orkar med, dvs de får mjölksyra efter bara några steg, lättare hänt i snabb tempo- muskelskador blir oundvikliga.
Dessutom lär skritt oftast vara det bästa alternativet i uppförsbackarna- det blir mer effekt på träningen än i trav-galopp (jag har hört det av olika hästmänniskor, både från tränare och veterinärer och själv upplevt i träning med mina hästar). Visst är det olika för olika hästar men man måste ta det där med klättring försiktigt just för att inte överbelasta muskulaturen istället för att bygga den sakta.
bomträning och studsarbete är för övrigt väldigt rolig och nyttig för alla sorters hästar, ögon- hov koordinationen blir mycket bättre och de balanserar upp sig på ett helt annat sätt när hästarna väl fått kläm på det ;)
Jag påminner min pålle om att han har bakben attarbeta med genom ryggningsövningar och övergångar. Trist men effektivt är att rida övergångar vid varje bokstav på ridbanan. Kräver koncentration och bärande bakben. Trav-halt-ryggning-trav-halt ryggning-trav osv. Traggla inte för länge ett par varv i varje riktning räcker. Hästen ska bära sig och sätta igång i traven snabbt och villigt utan vingel, avsaktningarna ska också vara utan vingel och jämna och fin. Kräver en massa finlir men jag lovar att du får med bakdelen. Fördelen med övningen är att du kan jobba med den hela vinterhalvåret på isiga vägar i mörker osv.
/Jaana
vBulletin v3.6.2, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.