Visa fullständig version : Proteinrikt hö
Charleston
2006-11-19, 19:21
Hur är det egentligen...är det farligt att ge väldigt proteinrikt hö till fjordingar?
Vad jag förstår så ska det inte vara farligt. Det handlar väl som alltid om tillvänjning av allt som ska ner i magen. Att hästarna kan få fång på våren är väl för att de sätter i sig allt för proteinrikt gräs för fort direkt efter en foderstat på hö. Eller har jag fel?
Vänjer man hästen vid det proteinrika höet långsamt och låter bli att fodra med proteinrikt kraftfoder utan väljer ett annat kraftfoder om man känner att hästen behöver energi så borde det väl fungera? Jag är inget proffs på utfodring alls så andras synpunkter skulle vara trevligt :)
Eftersom jag är allergisk mot timotej och något annat grönt strå som jag bara inte kan lägga på minnet har jag försökt hitta ett hö som funkar trots allergier. Av en händelse sprang jag över ett parti av en sort som är en blandning av vass och gräs. Jag tror att växten heter rörflen men jag kan hitta på också...
Detta hö fungerar utmärkt. Nu har jag några månader per år som jag kan andas genom näsan:)
Det som jag trodde skulle bli problem var just att det var skyhögt proteinvärde. Hästarna har fått det i två år nu utblandat med halm. Det har fungerat kanon. Jag har räknat foderstaterna själv i alla år men i år tog jag proffshjälp för att checka av att jag inte missar något.
Resultatet blev som tidigare. Hö + halm och inget kraftfoder. Ev. morötter och olja om det behövs extra energi.
Jag tror inte att du behöver oroa dig över proteinvärdet. Men som alltid gäller det ju att ha ögonen med sig och se om du ser några förändringar.
Lycka till!
Jag hade inte vågat ge det till min fjording. Min kompis fjording fick fång förra året och hon måste gå på jättesträng diet hela tiden. Veterinären sa att det var mycket protein i gräset som hade orsakat fången.
Man bör kanske undvika det till en fånghäst. Men jag tror att hö alltid är bättre än ensilage, hösilage.
Varför tycker du att hö är bättre än hösilage eller ensilage?
Varför tycker du att hö är bättre än hösilage eller ensilage?
Hej!
Som jag har förstått det så är balansen mellan energi och protein olika på hö och ensilage. Ensilaget "snor" ju energi från gräset för att ensilera sig. Medan proteinet ligger kvar "orört" så att säga.
Förövrigt så har senare tids forskning i ämnet visat att det finns många fler orsaker som bidrar till fång än vad vi tidigare har haft en aning om.
Tex så kan äldre hästar bilda ett kroppseget cortison som framkallar fång och hästar som är feta i unga år drabbas i större utsträckning av fång när de blir äldre trots att de inte längre är överviktiga.
Svårt det där.
Till trådskaparen:
Farligt är det väl inte direkt men ganska vanskligt. Överskott av proteiner är aldrig bra för en häst.
Trevligt svar, Pinge.
Jag har själv funderat kring hö och höslage. Men vad jag har kommit fram till är att mer av blad och fröer i gräset (protein och energi) bevaras vid ensileringen, som alltså enligt mina nya kunskaper :) bryts ner till viss del.
Ett hö har ju lättare att tappa lösa, sköra växtdelar vilket måste minska näringsvärdet betydligt. Speciellt då om det först skulltorkas och sen flyttas x antal gånger innan slutdestinationen.
Det är väldigt intressant med foder. Alla borde lägga lite extra tid på att kolla fodret till sin häst. Det sparar mycket pengar i slutänden och som bonus får man en vacker, frisk, glad häst!
citronen
2006-12-15, 21:20
Farligt är det väl inte direkt men ganska vanskligt. Överskott av proteiner är aldrig bra för en häst.
Nej ett överskott är väl inte att rekomendera men om det är som i fallet här att det är från grovfodret så är det "mildare" mot hästen än om man skulle proppa i hästen kraftfoder och på det sättet få stort överskott av protein. Forskning visar att hästarna klarar ett ganska rejält överskott från grovfodret utan problem Observera att det gäller "normala" och friska hästar så vad gäller hästar som lätt får fång vill jag inte uttala mig.
Själv har jag de senaste åren haft VÄLDIGT höga värden (90 i smältbart/kg foder 8.2 i energi) i höet och fodrat både mina gula och shettisen av detta utan att fått minsta problem. (6-8kg till de gula och 4kg till shettis) Visserligen har jag då haft dräktiga ston och unghästar men både shettisen och en gul som är 5åriga valacker i träning har klarat det fint.
Min optimism för det proteinrika höet har fått sig en törn.:(
Har räknat om de forderstater som jag fick hjälp med i år. Hästarna har fallit ur och sätter inte muskler som de borde. Har ingen aning om vad det beror på men undrar om det har med överskottsproteinet att göra. Någon som vet vad som händer med överskottsprotein?
Har räknat om foderstaterna och fick det till något helt annat än vad den andra tjejen hade fått fram... =(
Får se vad som händer nu när de får "specialmat". Humöret har i alla fall blivit bättre med livsuppehållande godsaker =)
Det är INTE protein som ger hästar fång. Det är känslighet mot lättlösliga kolhydrater, oftast i samband med foderbyten.
Som någon tidigare sade, för mycket protein är mindre farligt om det kommer från grovfodret än från kraftfodret.
Några indikationer på att hästen får för mycket protein: Galliga ben, foderknutor, lös avföring.
Faxe: Vad är det för kvot på foderstaterna? Oftast är det där felet ligger...
Så som vi har fodrat sedan i höstas:
smrp/MJ 75,8
ca/p 3,7
ca/mg 3,9
Resultatet av detta har blivit taniga hästar utan ork och snarare tappar muskler i proportion till hur mycket man tränar :(
Nu när jag räknade själv ligger den nya foderstaten på
smrp/MJ 6,2
ca/p 2,7
ca/mg 2,7
Jag får inte ner ca/p-kvoten eftersom alla fodermedel med mycket fosfor även innehåller mycket protein...:( Tips?
Hur mycket i överkant kan ca/p-kvoten ligga?
Nu är jag bara orolig att de ska reagera på omställningen från grovfoderprotein till kraftfoderprotein. Fick ersätta ganska mycket hö med halm för att få i dem tillräckligt med växttråd och inte så mycket protein. Nu får de även betfor och fibergi, vilket de aldrig ätit förut. Magarna mår hittills bra. Vilka varningssignaler ska jag hålla utkik efter? Varma fötter...något mer?
Jag får inte ner ca/p-kvoten eftersom alla fodermedel med mycket fosfor även innehåller mycket protein...:( Tips?
Hur mycket i överkant kan ca/p-kvoten ligga?
Vilka varningssignaler ska jag hålla utkik efter? Varma fötter...något mer?
Jag tycker det låter knepigt med att du måste dra ned grovfodret till förmån för kraftfodret. Sådant rimmar alltid illa i mina öron. :p Men det kan ha att göra med proteinkvaliteten. Det finns ju protein och protein så att säga. En förklaring kan vara att ditt grovfoder innehåller protein som hästarna har svårt att tillgodogöra sig, så även om det på papperet går ihop sig, så fungerar det inte i verkligheten. Ge den nya foderstaten några veckor och se om det blir någon förbättring.
Ca/p-kvoten kan vara hög, så länge fosforbehovet är täckt. Minimikvoten är 1,1, rekommenderat är 1,4 till underhåll, dräktighet, digivning, lätt till medelhårt arbete, 1,2 till högpresterande hästar och 1,8 till unghästar. Min bibel säger följande "Försöksmässigt har kalcium utfodrats 5 gånger det beräknade behovet utan skadliga effekter, förutsatt att fosforbehovet har täckts." :)
Varningssignaler när det gäller foder är alltid lös och/eller illaluktande avföring, svullna ben och foderknutor. Men när det gäller fång även varma fötter och/eller ovillighet att gå.
Låt gärna foderförändringen ske successivt under några veckor. Man kan inte var för försiktig i övergångarna. Lycka till!
Tack för kommentarer Habina!
ag tycker det låter knepigt med att du måste dra ned grovfodret till förmån för kraftfodret.
Det är ju endast för att kunna balansera upp energin på en lagom nivå. :o Jag har knappt använt kraftfoder alls tidigare år eftersom höet varit perfekt fjordinghö. Men som det var tidigare i år så fick de ju nästan dubbelt för mycket protein mot vad de behövde (553 g smrp mot 302 g smrp). En fjording borde ju inte bli benig och trött av 7-8 kg hö per dag vid normal ridning. Eller?
Tack för ca/p-kvotssiffrorna =) Vad heter din bibel? Mina foderböcker nämner bara riktvärden men jag hittar inte vad max/minvärdena är.
Det riktvärde jag har för energi/proteinkvoten är att det inte får understiga 6 men hur mycket får det överstiga? Ger jag bara 7 kg hö har jag ju som sagt en kvot på 75,8...det är ju ganska mycket över 6.
Hur skulle du gjort med ett hö med dessa värden?
TS 84
smrp 79
Energi 7,3
Ca 6,3
P 1,7
Mg 1,6
K 8
Alltid roligt att veta hur andra skulle ha gjort. Man kanske har missat något viktigt själv.
En fjording borde ju inte bli benig och trött av 7-8 kg hö per dag vid normal ridning. Eller?
Tack för ca/p-kvotssiffrorna =) Vad heter din bibel? Mina foderböcker nämner bara riktvärden men jag hittar inte vad max/minvärdena är.
Det riktvärde jag har för energi/proteinkvoten är att det inte får understiga 6 men hur mycket får det överstiga? Ger jag bara 7 kg hö har jag ju som sagt en kvot på 75,8...det är ju ganska mycket över 6.
Hur skulle du gjort med ett hö med dessa värden?
TS 84
smrp 79
Energi 7,3
Ca 6,3
P 1,7
Mg 1,6
K 8
Alltid roligt att veta hur andra skulle ha gjort. Man kanske har missat något viktigt själv.
Jag älskar ju att räkna foderstater, så jag fortsätter att babbla på här... ;)
En fjordhäst kan mycket väl bli trött och benig av enbart hö, om höet har katastrofala värden. Så verkar det ju vara med ditt hö, fast det ser bra ut på papperet. En så enkel sak som att ta en liten tuss hö från varje bal, gör att analysen blir mer rättvisande. Det är ju svårt att veta om du fått med alla olika delar av skörden i provet eller ej. Hur gjorde du när du tog provet?
Min bibel är "Hästen - näringsbehov och fodermedel" från SLU. Dessutom prenumererar jag på deras nyhetsbrev med den senaste forskningen kring foder, men det är ju bara för att jag är fodernörd. :p
Jag vet inte riktigt hur du räknar ut din kvot, när jag räknar blir det 79 delat med 7,3 = 10,8 i kvot. Fortfarande väldigt högt, men samtidigt brukar man säga att proteinöverskott från grovfodret inte är farligt. Med ditt hö skulle jag direkt ge 8 kg hö och sedan vara mycket nöjd med detta. Men bevisligen går det ju inte att göra så.
Därför kommer nu det allra viktigaste in. När man gjort en foderstat, slår sig många till ro. Men det är när uträkningarna väl har genomförts, som den riktiga hästmänniskan börjar STUDERA hästen. Vad händer på den här foderstaten? Fungerar den i verkligheten eller gör den det inte? En foderstat är alltid generella siffror utifrån en generell häst. Ingen häst följer mallen till punkt och prickar.
Mitt sto Habina, för att ta ett exempel, låg ganska exakt på 47 MJ i underhåll under sina åtta första år hos mig. De två sista åren behövde hon 58 MJ i underhåll för att hålla hullet. Så hästen kan förändras och sedan skall vi inte börja tala om när man skall försöka bedöma det arbete hästen gör. :rolleyes:
Det var lite babbel i alla fall. Men om jag var du, skulle jag faktiskt fundera över att göra en ny analys av höet. Eller vänta, hur lagras höet? Mycket av näringen kan försvinna mot våren om det lagras fel.
Mycket att tänka på, ibland känns det som det var lättare när man ingenting visste...
Habina! Tack för att du orkar med mig! ;)
Hur gjorde du när du tog provet?
Jag tog en liten tuss här och en liten tuss där. Höet är av en vassort som saknar frön och småblad som annars lätt trillar av så jag borde fått med allt mätbart.
Jag vet inte riktigt hur du räknar ut din kvot, när jag räknar blir det 79 delat med 7,3 = 10,8 i kvot.
Jaaa...men mitt exelformulär säger att ett kilo har kvoten 10,8 men att 7 kg får kvoten 75,75...är det fel i formeln då?:( Jag blir snart galen...
Eller vänta, hur lagras höet?
På skulle.
Mycket att tänka på, ibland känns det som det var lättare när man ingenting visste...
Jo det är klart att det är lättare och mindre besvärligt att inget veta...men vill man sin hästs bästa kan man väl ändå försöka anstränga sig att förstå hur saker och ting hänger ihop. Även om man känner sig helt värdelös bläddrandes i böcker, knappandes på miniräknare och inte får ihop något.:o
Det är ju trist om hästarna blir sjuka och man behöver säga till veterinären att "jag hade ingen aaaaaning...." Pinsamt.
Finns det några riktlinjer för hur mycket betfor man kan peta i dem innan det sprutar kolhydrater ur öronen på dem?
Sen en allmän fråga...I Christina Plancks bok "Rätt foderstat bättre häst" har ca-värdena på fodermedlen ändrats markant mellan upplagan från 1990 till 1997. Hur kan det ändras så otroligt mycket?
/ Sara som slår sig fram med machete i foderdjungeln
Min optimism för det proteinrika höet har fått sig en törn.
Har räknat om de forderstater som jag fick hjälp med i år. Hästarna har fallit ur och sätter inte muskler som de borde. Har ingen aning om vad det beror på men undrar om det har med överskottsproteinet att göra. Någon som vet vad som händer med överskottsprotein?
Vad jag har hört är att meningarna går isär hos travfolket. Där finns det vissa som varmt förespråkar hö med extrema proteinvärden medan andra säger att det är direkt skadligt. Hästarna tappar orken och blir energilösa. För att kompensera detta måste man fodra med olja som är ren energi.
Jag är definitivt ingen foderexpert...men om inte ens travfolket som oftast har stenkoll på vad de stoppar i sina guldklimpar är ense så kan jag förstå att det är svårt att hitta bra information vad som egentligen händer i kroppen vid överskott av grovfoderprotein.
Har inte SLU gjort någon studie i ämnet?
citronen
2007-08-14, 21:50
Jag älskar ju att räkna foderstater, så jag fortsätter att babbla på här... ;)
Min bibel är "Hästen - näringsbehov och fodermedel" från SLU.
haha då är vi två :D
vBulletin v3.6.2, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.