handdator

Visa fullständig version : Bete

Stoffe
2007-05-01, 08:38
Hur gör ni med era hästar på sommaren. Går de på lika mycket bete dygnet runt? Blir de inte tjocka då?

Lycka
2007-05-01, 12:35
Väldigt olika! Unghästarna går på ogödslade naturbeten, fölstona på kraftigare vallar, oftast efter att korna betat först, de hästar som rids och tävlas, betar knappast alls, de står dessutom på stall på natten och får kraftfoder, alternativt, betar nattetid, stallas på dagen. Det är ett hårt liv att vara fjordhäst...

Helena
2007-05-01, 19:41
Till stor del gäller det att ha rätt bete för rätt häst, och detta kan man styra både med betets kvalitet (naturbete, gödslat bete osv), men också med hagens storlek. Många tjocka hästar går på en lämplig kvalitet av bete men alldeles för stor hage i förhållande till antalet hästar. Det är också viktigt att ha hästar som har ungefär samma behov om de ska gå tillsammans på bara bete. Därför tycker jag att fjordingar och shetlandsponnyer inte alls är smart att ha som "sällskap" till halvblod t.ex.

LJOSSA
2007-05-05, 12:04
Jag har en dam som gärna lägger på sig så hon får gå med munkorg delar av dygnet. Hon går då tillsammans med halvblod och andra mer svårfödda individer. Jag köpte min hos en kompis som haft hästsportbutik. Jag tror att det var en modell från Globus. Det har varit kanon. Gräsreducerare tror jag det kallades. Den var inte speciellt Dyr heller.

PQ
2007-05-07, 14:57
Jag brukar låta hästarna beta av en hage och sedan byta för att beta ner nästa. Därefter behöver de bara underhållsbeta för att hålla gräset kort. I och med bytet av hagar undviker man också att det blir för hårt betat vilket ju är ganska vanligt när man har hungriga hästar.

-7even
2007-08-30, 15:31
Nu över sommaren har min polle fått gå själv i en hage & ett halvblod i den andra. (hagarna är jämter varandra) De gick först tillsammans när det var mkt bete, men sen eftersom att halvblodet går på hö & min polle inte ska få ett enda strå, så fick de varsin hage. (i hagen är det min fjording som bestämmer över maten) Han har gått på knappt nåt bete alls, men ändå är han väldigt rund om magen.. jag vet inte vad han lyckas tugga i sig :) han går ute dygnet runt & arbetas hårt ~6dag/v -+. Det är svårt att hålla magen borta ändå..