handdator

Visa fullständig version : Exteriörkurs

Fjordtanten
2006-11-21, 00:03
Efter att ha genomgått Exteriörskurs steg 1 har tre fjordhästuppfödare tilldelats betyget Väl Godkänd i såväl teori som praktik av kursledare Helena Kättström och Ann-Charlott Svensson. Dessa är Anna Gehlin på Billby Gård i Sigtuna, Anna Landin från Frö Fjordhästar i Österbymo och Christina Engman från Knuts Fjordhästar på Gotland. Nu väntar praktik i form av ringsekreterar-arbete och till hösten fortsätter steg 2 av kursen.

citronen
2006-12-09, 10:00
När kommer det att finnas möjlighet att gå steg 1 igen? såg någonstans att ni skulle ha det igen till våren, stämmer det?:confused:

//Elin

princip
2006-12-09, 13:29
Fjordhästföreningen anordnar ny Nivå 1 kurs under våren. Kontakta Helena Kättström för mer info. kry@telia.com eller 0140-60070.

Inga speciella inträdeskrav annat än att man ska vara intresserad av avel och exteriörsbedömning.

Efter godkänt teoretiskt skriftligt och praktiskt prov kan man fungera som sekreterare vid utställning och premiering.

Fjordhästbloggen (http://www.xn--fjordhstbloggen-5kb.se/rekommenderade-ringsekreterare-43.html) har skrivit lite, och länkar till mer info (http://www.xn--fjordhstbloggen-5kb.se/rekommenderade-ringsekreterare-43.html).

Helena
2007-01-07, 19:22
Eftersom de andra kallblodsraserna ville ha en kurs på steg 2-nivå nu i februari, kommer det att bli en sådan i Skara-trakten. Det kommer att gå ut inbjudan till de som är behöriga. Tanken var från början att ha en steg 1 kurs i vår, och nu är frågan: Finns det fortfarande intresse för det (det är ju trots allt antagligen inte samma personer) eller vill man hellre vänta till hösten (för utan en ny steg 1 i vår kan vi inte ha steg 2 i höst igen)? Jag ska i dagarna ta tag i denna planering, och ni som har funderat på kurs får gärna höra av er om önskemål. En kurs i vår blir troligen mars eller april och i höst oktober eller november. Om det blir en etta i vår, kan diskutera om nästa tvåa ska vara till hösten eller våren. Hälsningar Helena

Arko
2007-01-08, 16:40
Hur många deltagare krävs för att ni ska dra igång?

Helena
2007-01-08, 19:15
Vi vill ha minst 10 och max 20 deltagare. Minimiantalet, både för att det ska kännas lönt att lägga en hel helg (och mer därtill!), och för att det behövs en vettig grupp för att få struktur och bra diskussioner. Maxantalet ca 20 för att alla verkligen ska få valuta och tillfälle att ställa alla sina frågor.

Helena
2007-01-21, 16:13
Hej!
Intresset verkar gott, så jag har bokat in 21-22 april för en ny exteriörkurs på steg 1 -nivå. Den blir i Tranås, och det kommer att komma inbjudan både på SFFs och mina hemsidor så snart jag hinner. Just nu ligger vi dock lite efter då vi haft två långa strömavbrott den senaste veckan (det har sitt pris att bo på landet, men det har verkligen fördelar också!).
Programmet blir som vid den förra, och om det blir lika lyckat som då, kan jag nästan lova att alla ska bli nöjda.:)

Helena
2007-06-02, 18:30
Det blev ingen etta i april, då det var för lågt intresse. Jag ska gärna ta nya tag om intresse finns, och då är det spännande att få veta vad som önskas:
- ska vi satsa på en ny steg 1-kurs?
- när i så fall?
- är det bättre med endags-kurser än tvådagars-kurser, eller tvärtom?
- finns det intresse för en steg 2 kurs?
- övrigt?

KattenFindus
2007-06-03, 20:39
Jag hade nog varit intresserad, om jag inte vore så förbaskat mesig för sånt där.
Annars tror jag att det hade varit nyttig kunskap till att börja med.
Det kan inte vara så att intresset är större om några år då?
Inte så tätt inpå senaste kursen?

/Kattis- en tvättäkta mespotta(men som spottar sig uppåt bit för bit ;) )

Helena
2007-10-02, 19:24
Hej!
Nu tar vi nya tag. Exteriörkurs steg 1 ordnas 8-9 december (se i kalendern för mer info) eller besök min hemsida www.kry.cc
Även "mespottor" är hjärtligt välkomna! Den som inte vill hålla muntlig kritik eller lämna in papper är förstås hjärtligt välkommen att bara vara med och lyssna, se och lära!
VÄLKOMNA!