handdator

Visa fullständig version : Semin?

roxanne
2007-06-29, 21:38
Hej!
Jag undrar om det finns fjordhingstar på semin? Såg nu att en Norsk finns i år, men jag ska ju inte ha förrän nästa år hade jag tänkt.
Hur mycket kostar det att ta in semin själv? Nån annan som har planer till nästa år?

Kan ju berätta, eftersom jag är ny här, att jag har två fjordston, varav den ena är dräktig med Minos 224, fölar nästa år om allt går som det ska! :) (Har två arabston också).
Tänkte betäcka den andra nästa år, hon har haft ett föl förut (en korsning), och tydligen var hon ganska svår med hingsten har förrförra ägarna berättat. Så då tänkte jag på semin istället.. Är ju lite tidigt ute, men det är ju sånt här jag går och funderar på! :D

SaraW
2007-06-30, 07:56
Jag har för mig att Hugo 179 har gett semin. Vet inte hur det ser ut idag dock. Kontakta Sindarve Gård eller Hajstäde Semin och kolla om de kan hjälpa dig.

Helena
2007-06-30, 19:59
I år finns ingen svensk fjordhingst tillgänglig på semin. Hugo provade en eller ett par säsonger, men intresset var ganska lågt, så sen har det inte blivit fler. En hingst som står på semin får inte samtidigt betäcka naturligt, utan då är det bara semin.
Fördelarna med semin är ju att man kan välja en bra hingst långt borta, samt att en hingst kan klara fler ston på en säsong. Det sista är ju tyvärr inget problem för fjordingarna just nu med så låga betäckningssiffror.
Nackdelarna med semin är att det blir rätt mycket kringkostnader. Man får lämna sitt sto till en seminstation (i undantagsfall kan man hitta en veterinär som fixar det hemma, men det är inte vanligt), och det kostar en hel del. Till det kommer fraktkostnaderna för sperman.
Man kan nog räkna med att de kommer att ha 1-2 hingstar på semin på Norsk fjordhestsenter även nästa år, och det finns möjlighet att ta in transportsperma därifrån. Frakten går på ca 2000 kr per skick dock, så det plockar på pengar rätt fort. Men de har fina hingstar!
Sen finns ju fryst sperma, men där blir veterinärkostnaden oftast väldigt hög, då stona oftast kollas 3-4 gånger per dygn under brunsten. Utbudet för fjordhäst är inte heller stort. Dräktighetsresultatet för fryst är också lägre än för färsk sperma.

SaraW
2007-07-01, 11:17
Man kan nog räkna med att de kommer att ha 1-2 hingstar på semin på Norsk fjordhestsenter även nästa år

När vet man vilka hingstar det blir?
Finns det några i övriga Europa som ger semin och är det bra hingstar?

Helena
2007-07-01, 20:03
Man kan läsa på deras hemsida (länk finns bland annat hos Norges fjordhestlag). I år presenterade de den ena hingsten tidigt på säsongen, och den andra var en nygodkänd treåring, så han var förstås inte klar förrän efter deras premiering i början av maj. De skrev dock tidigare att det skulle bli en till och att han togs ut vid premieringen. Det man kan vara ganska säker på är de där väljer ut riktigt bra hingstar, ofta årgångssegrarna.
Vad jag vet finns ingen i Danmark i år, och sen har jag inte kollat längre bort, då kvaliteten i övriga Europa är mera skiftande.

Pettersborg
2007-07-08, 08:25
Hej!
Fick erfara förra året att ett av mina ston blev rädd för hingsten men med en tålmodig snäll hingst gick det jättebra, bra och tala om för hingst hållaren att stoet kan krångla så de vet innan, jag tänker använda samma hingst till detta sto igen med tanke på hennes rädsla.

roxanne
2007-07-08, 11:48
Pettersborg--> Ja, det kan man ju göra... jag vet inte dock om det var rädd hon var, de sa att hon hamnat i bråk med hingsten..! :eek:

Helena
2007-07-08, 19:15
De flesta ston som slår är rädda eller helt enkelt inte i en bra brunst. Med tålamod och bra brunstpassning löser man de flesta sådana problem. Jag tycker inte att semin ska vara ett sätt att lösa problem med dålig brunst eller liknande, för då kan vi snart vara borta från våra fertila, sunda hästar. Även ett normalt brunstbeteende är en viktig del hos ett avelssto. Men naturligtvis kan stoet behöva tid och lugn och ro - det ska inte vara frågan om våldtäkt.
Semin ska användas för att kunna använda intressanta hingstar som står långt borta, eller för att bättre kunna ta tillvara intressanta hingstar.
På min hemsida kan man följa mina vedermödor med att seminera i år, men till slut verkar det som att det var värt allt slit: Ljosefin är dräktig med Perakrossen!!! Se www.kry.cc

citronen
2007-07-27, 21:15
Jag har för mig att Hugo 179 har gett semin. Vet inte hur det ser ut idag dock. Kontakta Sindarve Gård eller Hajstäde Semin och kolla om de kan hjälpa dig.

min lilla smilla (numera inte min dock ;)) är en seminprodukt! pappa Hugo 179

gyllengul
2008-04-30, 11:57
Finns det några danska hingstar på semin?

KattenFindus
2008-05-07, 19:25
Finns det några danska hingstar på semin?

Inte Dansk direkt men en med Danskt påbrå (livmodersimport från Danmark), vår Aslan 255 kommer på semin ialla fall i år. Sen får vi se.

Nino
2008-05-11, 21:37
I år står både Hugo och Aslan på semin. intresserade ston kan få hjälp med seminering hos Billby Gård, Sigtuna. Här blir det 2-3 ston som skall semineras. Kostnaderna är rimliga så det kan vara värt att överväga om man är intresserad av någon av dessa hingstar.

SaraW
2008-05-11, 22:24
I år står både Hugo och Aslan på semin.

Vilka norska och danska hingstar står på semin i år?

Lycka
2008-05-13, 08:48
Mig veterligen ingen dansk, Norsk Hestecenter har Merinas Emil och Perakrossen (länk till domarkort finns på Norsk stambok på nätet). I Tyskalnd finns Fjölestaen på fryst.

SaraW
2008-05-13, 11:37
Hm. Oki, tack Lycka :)

KattenFindus, Aslan är verkligen jättefin! :)