Visa fullständig version : Träna för distansritt
Fjordhästbloggen.se (http://www.xn--fjordhstbloggen-5kb.se) har publicerat en utmärkt artikel om träning inför distansritt (http://www.xn--fjordhstbloggen-5kb.se/trana-din-fjording-for-distansritt-del-1-38.html).
Hur ser ni på distansträning?
På distansträningen ser jag väl som jag ser på annan träning. Man behöver ett mål att jobba mot för att man inte bara ska stå och stampa utan att komma någon vart.
Tävlingarna däremot är ett fantastiskt tillfälle att få komma ut och rida på trevliga ställen helt utan att man behöver reka själv :D
gyllengul
2006-11-26, 21:25
Jag har inte ridit distans själv men jag har hinknissat =) Själva tävlingen verkar ju hur kul som helst! Träningen känns däremot seg. Man måste ju ha någon att rida med...annars skulle man ju aldrig orka vara amitiös...i alla fall inte jag...
Cred till dem som håller på ;-)
Jag har ridit nån distansritt på min fjordis och det är super kul. Håller med Snadra att har man ett mål så går träningen lättare. Men ett tips för er som inte provat det gör det om tillfälle ges super kul.
Mina ritter finns att läsa på http://gustens.hovar.com
/Linda
Läste om dina distansritter Linda =) Det låter som lagom mycket strapatser. Blöt i baken är förstås ingetrevligt men det kyler väl lite en varm dag =)
Det låter jättekul med distans fast jag måste nog få bättre koll på min häst innan jag ger mig ut. Nu blir det lite lokomotiv...inte så kul, mil efter mil.
Min hovslagare rider distans och när jag sa att jag skulle vilja prova så skrattade han bara och sa "ja, nu är väl inte fjording direkt nån distanshäst". Jag blev lite butter men funderar fortfarande på att prova nån dag. Det verkar kul.
Om ni aldrig provat förut så har ni ett alldeles ypperligt tillfälle att prova på vad distans går ut på. Kolla in den här hemsidan www.bjorkviksrf.se . Där finns det bilder på Distansritt på blåbärs och elitnivå. Boka den 31 /3 2007. Alla normalridna fjordingar( och andra hästar) klarar utan bekymmer 2,5 mil. Vi brukar ha jätteroligt.
Om ni aldrig provat förut så har ni ett alldeles ypperligt tillfälle att prova på vad distans går ut på. Kolla in den här hemsidan www.bjorkviksrf.se . Där finns det bilder på Distansritt på blåbärs och elitnivå. Boka den 31 /3 2007. Alla normalridna fjordingar( och andra hästar) klarar utan bekymmer 2,5 mil. Vi brukar ha jätteroligt.
Oj! vilket drag ni verkar ha i er förening :p ! Vad roligt! Hur många aktiva fjordingar är ni?
Är det besvärligt att träna för distansritt med varmblodiga hästar om man rider fjording själv?
Jag har ridit nån distansritt på min fjordis och det är super kul. Håller med Snadra att har man ett mål så går träningen lättare. Men ett tips för er som inte provat det gör det om tillfälle ges super kul.
Mina ritter finns att läsa på http://gustens.hovar.com
Gusten och Linda! Det är ju underbart! Äntligen någon som har ridit Lake Siljan Challenge Ride! Finns ritten fortfarande??? Min häst var inte i kondition för en sådan ritt det året och det har grämt mig sedan dess. Jag har försökt få med mina ridkompisar på något liknande i flera år utan att lyckas =(. De är för bekväma =)
Finns det någon ritt med liknande upplägg över huvud taget i Sverige eller är det vanliga distansritter som gäller?
/ Sara
Fyra ½ fjordingar varav två är mina, två är från Norge och ägs av norskor som pluggar till Äkkviterapeft(min stavning) i Katrineholm. Den ½ bor några mil härifrån och tävas i allt av alla i familjen. Mamma medlem i BjRF. Jag rider inte distans, jag arrangerar distanstävlingar tillsammans med andra i klubben. Mitt fjordintresse stillar jag i Östergötland.
Gusten och Linda! Det är ju underbart! Äntligen någon som har ridit Lake Siljan Challenge Ride! Finns ritten fortfarande??? Min häst var inte i kondition för en sådan ritt det året och det har grämt mig sedan dess. Jag har försökt få med mina ridkompisar på något liknande i flera år utan att lyckas =(. De är för bekväma =)
Finns det någon ritt med liknande upplägg över huvud taget i Sverige eller är det vanliga distansritter som gäller?
/ Sara
Nej ritten finns inte kvar. Den lades ner redan andra året pga för få anmälningar tyvärr. Finns ju nått som heter Hästrally men vet inte om det är liknande. Siljan ritten var verkligen ett minne för livet!
Distansträning ser jag på precis som all annan träning, omväxling är viktigt! Dock tror jag man skall träna mest i trav på fjordhästar, eftersom det så gott som alltid är den mest energisparande gångarten hos våra hästar.
Två gånger i veckan distanspass, en till två gånger i veckan dressyrträning, en gång i veckan hoppträning och en gång i veckan långtur i skritt är mitt träningsrecept. :) Tyvärr inte testat på tävling, av diverse olika anledningar. :(
Nej ritten finns inte kvar. Den lades ner redan andra året pga för få anmälningar tyvärr. Finns ju nått som heter Hästrally men vet inte om det är liknande. Siljan ritten var verkligen ett minne för livet!
Nä, det var det jag misstänkte =( Allt kul försvinner. Jag tror att det görs för lite reklam, folk vet inte vad som händer eller får veta för sent så att man inte hinner träna ordentligt. Man vill ju inte vara det minsta osäker på att hästen orkar.
Hästrally, det hade ju varit kul att veta mer om. Den förra ägaren till min sambos häst höll på med någon slags distanssport men med vagn. Kan det vara det?
Då är det bara att gratulera till en trevlig upplevelse då :)
På "utmaningslänken" på SFF´s hemsida finns ett träningsschema (wordfil och Excell) som jag tog fram till våra träningar till distans när vi höll på med det.
Det är ända från början när hästen är helt omusklad och tagen från betet. Jag har utgått ifrån Jan Jönssons bok "fälttävlan" när jag gjorde det.
Jag har märkt att det ger en större omväxling i arbetet och man kan dessutom lägga in körning istället för ridning på allt utom hoppningen.
Våran ras är defentitivt en ras som behöver omväxling, så även när det är lagom tråkigt för att det kan verka lika i schemat så byt till vagn om ni kan. Eller ha fantasi till att rida barbacka, annat träns eller dyligt.
Ett litet varningens ord som jag lärt mig av alla mina distansvänner. Var försiktig med trav som mängdträning, bättre att växla mellan rejäl skritt och canter( långsam, rund, galopp) både höger och vänster. Rejäl skritt är alltid underskattad som träningsform. Det är ingen slump att bra skritt premieras i exteriörbedömningar. Skritten engagerar hela kroppen utan att slita. I galoppen finns det en svävningsfas som fungerar som "vila" för musklerna, himla bra för muskeluppbyggnaden och mjölksyratåligheten.
Ett litet varningens ord som jag lärt mig av alla mina distansvänner. Var försiktig med trav som mängdträning, bättre att växla mellan rejäl skritt och canter( långsam, rund, galopp) både höger och vänster.
Kan du förklara närmare vad du menar med att man skall vara försiktig med traven? Jag har själv fått lära mig från mina distansvänner att trav är oftast bäst. När jag tränat själv har jag mest tränat i trav, just för att den (på de hästar jag ridit) varit den mest energisparande gångarten.
Visst tränas det för lite i skritt! Att ge sig ut på en rejäl tur i enbart skritt, rakt ut i skogen och få hästen att lyfta på benen är jättenyttigt. Eller att ha "skrittkapplöpning" med hästkompisarna. :)
Åh, vad bra att du ifrågasätter vad jag skriver. Jag blev alldeles paff och var tvungen att ringa en kompis och be honom hjälpa mig att formulera mig. Han, Staffan är den hitills enda A-tränaren i distans i Sverige, och han sade nyss när jag ringde och gnällde om att jag hamnat i trubbel.
"De flesta distansryttare i Sverige idag och då pratar vi elitnivå är ganska dåliga ryttare. Att rida mycket och länge i trav kräver god ridkunskap av ryttaren då den ska vara joggande "Dog trot" långsam,långsam, i låg form med mjukt islag, med bakbensaktivitet som lyfter snarare än skjuter på. Det är så svårt att göra när det kommer till kritan att det är bättre att rekommendera skritt och canter"
Staffans råd lyder ungefär så här.
1. Omväxling
2. Dressyr, dressyr, dressyr.
3. Lägg ditt träningsprogram efter din egen ridkunskap och det du vill uppnå med respektive häst.
4a, Lägg grunden först= senor, skelett och ridkunskap( klassisk skolridning)
4b, Muskler= Skritta, klättra, jogga.
4c, Kondition=Mjölksyra, intervall, lite fart.
5 Dressyr, dressyr = träna i form=tävla i en öppnare form
6 Omväxling, omväxling
Hoppas jag inte ställer allt på ända för dig.
Kram
Hoppas jag inte ställer allt på ända för dig.
Ah, är det Staffan vi pratar om, så kan jag inte annat än böja mig för överheten. :p Har varit på kurs med honom och avgudar honom efter detta. Intressant förklaring från honom, för visst lär man sig trav, trav och åter trav. Men visst, galopp är ju bekvämare. ;)
Usch vad synd att jag inte har någon fjording just nu, jag har ju blivit träningssugen nu! Nej, får bege mig ut i joggingspåret istället!
Tack för att du svarade så snabbt! *kram*
vBulletin v3.6.2, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.