handdator

Visa fullständig version : fråga

zanne
2006-11-23, 20:39
HEJ ny här, heter Zanne och är 35 år. Har ett underbart sto på 9 år som är mest skogsriden.Undrar om ni inte kan skriva lite mer om era hästar, vore roligt.

SaraW
2006-11-23, 22:50
Hej Zanne
Jag heter Sara och min häst heter Faxe =). Livsnjutare, hobbyhäst och linslus står det på hans visitkort. Han är 10 år och rider mest dressyr. Han verkar gilla akademiskt före trad. dressyr så det är bara för matte att försöka lära sig. Det är ju inte det lättaste när kroppen gör helt andra saker än vad hjärnan säger att den ska göra...
Han gillar att hoppa men matte har blivit feg så han förstår inte poängen med hoppning längre. Galopp mot hindret och sen en panikslagen halt strax innan avhoppet för att sedan skritta i en volt tillbaka med öronen spelandes åt alla håll för att försöka snappa upp om just det här var bra eller om det var dåligt.
Något som är fruktansvärt kul är att springa fullständigt okontrollerat fort. Det är kul att köra chicken race med matte. Låter hon en öka eller fegar hon ur?....

princip
2006-11-26, 21:48
Frej är en elvaårig valack som trivs bäst när han får dra vagn, eller skog som han nu provat ett par gånger. Sadel och husse eller matte på ryggen är inte alls lika roligt, men duger i undantagsfall... http://www.fjordh%C3%83%C2%A4st.se/forum/images/smilies/tongue.gif

zanne
2006-11-29, 16:02
hej,hade min Sammie inhyrd på bete förra sommaren. Skulle vara magert bete, men när jag ej var där släpptes hon in på grönt gräs och det var mycket. Villket efteråt jag fick som förklaring att dom tyckte så synd om henne.Och hon fick akut fång. Men med tre behandlingar och trots veterinären som inte gav henne mycket hopp blev hon 99% återställd. Jag tog hem henne liggande i transporten, arrenderade mark och köpte pegasus uteboxar. Fick ge hö var tredje timme nästan dygnet runt i pytte små givor. Nu är hon jätte pigg och jag kan köra och rida nästan som vanligt. Har varit på atg så hon är röntgad och genomgången med godkännt. Men det jag undrar är om jag skulle våga ge henne liten mängd betfor och havre? dels för att hon tycker det är så gott och om hon skulle behöva det näringsmässigt. Vore jätte tacksam för åsikter och råd. hälsningar zanne OBS mineraler, salt och morötter får hon.:)

Fjordtanten
2006-11-30, 13:42
Ja, det har man ju råkat ut för både en och två gånger...att det är synd om hästen för att den inte får någon mat... Det är synd att dessa männsikor aldrig får se hästen hur den mår när den får för mycket mat. Det ÄR inte snällt att övergöda sin häst och framförallt inte någon annans häst. Hoppas att betesägaren fick stå för veterinärräkningarna.

När det gäller betfor och havre så beror det ju helt enkelt på hur mycket hon rids och om det är promenadridning eller träning vi talar om. Det du måste veta är vad dit grovfoder innehåller. Skicka ditt hö på analys annars kan du omöjligt veta om du behöver stödfodra med något annat än mineraler.

Min häst får bara hö, halm och mineraler normalt sett. När jag ridit så att han har gjort av med mycket energi får han lite, lite havre. Något år har jag köpt Krafft Grund eftersom det höpartiet hade andra värden. Betfor har jag aldrig någonsin fått att passa in i en fjordhästfoderstat. Visst det kanske är gott men jag tror att de blir minst lika glada om de får morötter eller äpplen som inte är lika energirikt.

Jätteskönt att din häst blev kry igen. Så är ju inte alltid fallet. Det är jätteviktigt att du inte slappnar av och känner dig trygg med att hon är frisk utan är mycket nogrann med foderstaten även under hela hennes resterande liv så att hon inte får återfall.
Hoppas att du fick något råd som är värt att ha och lycka till med lilla Sammie.

/ Fjordtanten

Tanja
2006-12-25, 15:40
Ush så obehagligt. Min foderhäst fick lindrig fång två år sedan. Förra sommaren fick hon gå på magert bete, så hon fick inget återfall. Otäckt med fång, det går aldrig att slappna av, för har de haft fång en gång, kan de få det igen. Så beta på härligt gröna sommarängar är tyvärr slut för hennes del.:(

Miuspius
2006-12-26, 21:06
Hej!
Jag har rätt nyligen blivit fjordhäst ägare och jag trivs väldigt bra med det, :) Heter Maria och är 33 år och min nya vän är Dreja som är 17 år. Jag hobbyrider mest men tränar ibland för instruktör (dressyr) vilket hon tycker är roligt lillgumman. Har även provat å köra henne 3 gånger och det har gått bra, hon ska ha varit körd för länge sen och det verkar sitta kvar dom kunskaperna.

Tanja
2007-01-05, 20:52
Hej, jag har en häst på foder som heter Tanja. Hon är 18 år. Först var jag medryttare till henne, sen 2001 och nu har jag henne på foder. Hon är en underbar dam. Pigg som tusan. Älskar allt. Hoppar gärna mer än jag törs. Mest lufsar vi i skogen men tar även dressyrlektioner då och då. Hon är enda fjordingen i stallet men är en absolut favorithäst både hos hästar och människor. Snäll i alla lägen. En riktig kompis!

Habina
2007-01-05, 21:43
Jag har ingen fjordhäst just nu, då jag studerar och inte bara vill lägga pengar på hästar. :p

Men jag hade ett fjordsto vid namn Habina 1993-2004 och hennes avkomma (valack) mellan 1997-2003. Upplevde många härliga stunder med dem och när det är dags att köpa häst igen (förhoppningsvis 2009) så blir det fjordhäst! Helst Furubäcks Ila 3111. :D