Visa fullständig version : Vilket regntäcke sitter bäst?
Amorina2458
2007-10-06, 09:04
Ja, som rubriken lyder, vad skall jag välja för regntäcke. Har prövat shire, vilket ju är mycket kvalitet för pengarna, men det sitter ju inte optimalt. Min fjord såg ut att ha kjol, för täcket gick till framknäna och hon fick svårt att gå i stl 135. I 125 blev det bättre men lite kort i rumpan. Nu är hon ju lite överbygd bak och saknar manke. Tips på prisvärda, fjordsittande regntäcken mottages tacksamt, hels inte med fleeceinnertyg./Hanna
Jag köper alla mina täcken på Hööks, börjes eller andra billiga ställen. Har aldrig haft problem med felsittande täcken. Han har kraftig hals, ingen manke och filéer på ryggen.
Han har mer hals än min förra och en del kan jag inte ha helt stängda utan lite glipa på, men det är det översta spännet. Om jag kan spänna det normalt så spänner jag inte det undre med tanke på skav (tips från en insändare i Tidningen ridsport).
Min häst har uteslutande 125 täcken och passar i dem exakt. Hamnar man mellan två storlekar så är det oftast därför det inte fungerar, inte själva sömnaden.
Undrar för övrigt varsför storlekarna mellan inte finns! 5 cm är ju stor skillnad på en rygg.
Pettersborg
2007-10-08, 09:57
Hej!
Jag köper också mina täcken på Börjes har storlek 135 på i stort sett alla hästar fungerar bra,ser inte ut som om dom har klänning
Sambons häst har ett Bucas. Håller tätt, andas och tål snårig skog men skaver rejält på den arma hästbogen =(
Letar själv nytt täcke...någon som har erfarehet av Rambo Wug?
citronen
2007-10-13, 19:09
jag har Bucas smartex till hästarna och det är verkligen super! Håller tätt, andas man kan tom lägga på det på en blöt eller fuktig häst och den torkar upp utan någon kondens. Har inte haft några problem alls med bogskav eller liknande utan de sitter rikigt bra på hästen!
smartazon
2007-10-16, 21:19
till min häst har jag ett gammalt Bucas som vi haft i många år. Hade ett 135 som satt bra men bytte med en bekant till ett 145 och det är lite i största laget. Mammas jättestora fjording har ett Himalaya regntäcke från Börjes som sitter som gjutet på henna (155). Trots den stora storleken är inte täcket långt på sidorna.
Har ocskå problem med täcke till min. 135 blir som kjol och 125 ligger ändå okej men kanske lite trångt.
Har prövat en hel del känns de som.
HesteHeidi
2007-11-12, 20:30
Hestene våres bruker Hansbo-dekken i størrelse 135. Billig, men husker ikke hvor mye.
Alla täcken på min pålle åker åt höger. Oavsett märke eller sort.
Vilket täcke skulle rekommenderas till efter man duschat hästen? Eller brukar ni låta hästen vara utan täcke då man duschat honom/henne?
vBulletin v3.6.2, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.