Visa fullständig version : Anaplasma phagocutophilum (f.d Ehrlichia)
Är det någon som har några uppgifter på återhämtningstiden för en häst med Ehrlichia? Rör det sig om veckor eller månader? Brukar hästen bli helt återställd?
Är det någon som har några uppgifter på återhämtningstiden för en häst med Ehrlichia? Rör det sig om veckor eller månader? Brukar hästen bli helt återställd?
Vi hade en häst som troligen hade Erlichia (iaf var det så det stod i veterinärutlåtandet) och det tog några veckor innan hon kunde sättas igång igen, kommer dock inte ihåg exakt hur många veckor det rörde sig om. Den hästen har nu blivit helt okej iaf och lider inte alls av det idag.
Ett par veckor om man medicinerar med antibiotika. Hästen blir immun mot sjukdomen under ett par år framöver.
Det här borde ju veterinärer veta mer om och jag hoppas kanske att Helena hittar hit och kan svara lite på det hela.
Nu flummar jag på här:
Erlichia är väl ett virus vad jag förstår. Ett virus kan man inte få bort med antibiotika, men däremot inflamationer och annat som är sekunda biverkningar av viruset.
Ett virus brukar man i vanliga fall vara korttidsimmun mot, så det kan mycket väl vara som stoffe skriver.
Det borde dock finnas en del andra "strängar" och mutationer av samma virus så de kan säkert få en annan variant, som vi. En förkylning är ju inte en enda utan säkert ett antal olika.
Några veterinärer jag pratat med påstår att erlichia är ett virus som stannar kvar och blommar upp med jämna mellanrum, som herpes ungefär. Men det kan ju också vara en ny sträng av samma virus kanske, ny smitta.
Jag mailar denna forumtråd till helena och ser om hon kan ta sig tid att svara lite kort.
Jaha, här ser man vad flumma på kan ge för resultat, jag hade helt fel! Jag fick svar från Helena Kättström som jag klistrar in här på hennes begäran.
Skönt att ha någon som kan det här.
Helena skriver:
"Ehrlichios (som sjukdomen heter) orsakas av en bakterie, som sprids via fästingar. Det finns motsvarande sjukdom både hos hund och nötkreatur. I det typiska akuta fallet blir hästen slö, med hög feber, och ofta har den hälta på ett eller flera ben. Man kan konstatera sjukdomen via blodprov. I det akuta skedet kan man "se infektionen" på ett blodutstryk, men ganska snart utvecklas antikroppar. Detta betyder att det inte är själva smittämnet som konstateras, utan bara att hästen har varit utsatt för smittan. Precis som med många andra infektioner är det inte ovanligt att kroppen själv klarar att läka ut det utan medicin. Om man behöver behandla ges antibiotika (tetracykliner) direkt i blodet under ett antal dagar i följd, ofta ca fem dagar. Detta ges då av veterinär varje dag. Oftast mår hästen mycket bättre redan till andra behandlingsdagen. Sedan tar det förstås lite mer tid innan den är helt återställd och kan börja jobba igen, men i ett okomplicerat fall bör det inte ta mer än några veckor.
Ibland konstateras antikroppar mot ehrlichios utan att man säkert kan säga att detta är orsaken till hästens symtom. Jag tror att det i sådana fall inte är ovanligt att man vill tro att det är ehrlichios, och kanske också ger tetracykliner. En positiv biverkan av denna medicin är att leder och ligament blir lite mjukare och smidigare, så en häst som är halt och stel av annan orsak kan verka bättre av behandlingen, och man tror kanske ännu mer att det är ehrlichios. I sådana fall finns förstås ingen bakterie (för antikroppar behandlar man inte bort och är inte negativa i sig själv förstås!) kvar att behandla, och då kan konvalescensen bli mycket längre eftersom det kanske är en mer komlicerad sjukdom, och man inte har lyckats ställa en diagnos.
Hälsningar
Helena"
vBulletin v3.6.2, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.