handdator

Visa fullständig version : Hälta

gyllengul
2006-12-14, 23:24
Kom precis hem från ridhuset efter att ha tränat med en kompis. Hennes häst gick hur skumt som helst. Inga som helst tecken på hälta i skritt. Trav på rakt spår utan problem. Problemen började i första högersvängen. Rejält halt på höger bak. Gick rent hela långsidan och halt på kortsidorna. Höll på så var efter varv. I vänster varv gick han rent och fint i snabbare trav och när hon kortade upp honom på kortsidan ville hästen hellre galoppera kort galopp än gå i kort trav.
Ingen värme i något av benen.

Hur kommer det sig att hästen går helt felfritt på rakt spår?

Efwa
2006-12-15, 08:40
Det är ofta det är så. Det är därför man alltid longerar hästar på böjt spår när man letar efter diffusa hältor.
Anledningen är att tyngden alltid blir större på de innre benen när man går på böjt spår. Har man då ont i ett ben så blir det extra belastning på det om man går i "rätt" varv.

gyllengul
2006-12-16, 15:00
Men om det bara syns på böjt spår eller vid samlad trav, borde det inte sitta uppe vid rumpmusklerna då? Han ömmar inte i benen när man trycker på dem och han visar ingenting vid böjprov. Han har vilat i två månader och det har inte blivit någon skillnad.

Några tips på hur man blir kvitt hältan?

Efwa
2006-12-18, 07:41
Men om det bara syns på böjt spår eller vid samlad trav, borde det inte sitta uppe vid rumpmusklerna då?

Det kan jag ju inte veta. ;) Jag svarade inte på var hältan låg utan varför hästen haltar mer i böjt spår. Jag är tyvärr inte veterinär och då bör man inte svara på sådant, speciellt inte över nätet och verkligen inte om man aldrig träffat hästen.

Han ömmar inte i benen när man trycker på dem och han visar ingenting vid böjprov. Han har vilat i två månader och det har inte blivit någon skillnad.

Några tips på hur man blir kvitt hältan?

Ja, när det gått så här lång tid utan bättring ska man ta kontakt med veterinär och/eller klinik. Man bör inte vänta mer än högst två veckor, max, om man inte själv är väldigt kunnig.
En hälta som inte blir bra på en vecka skulle jag redan då kollat med veterinär och då har jag ändå haft häst i 22 år.

Ursäkta att jag låter hård, men två månader är enligt mig alldeles för lång tid för en häst att ha ont om man inte vet exakt vad det är.
Vet man vad det är och läkningen tar många månader är det en annan sak, såklart.

gyllengul
2006-12-18, 19:12
Du behöver inte alls be om ursäkt :) ! Det är bättre att låta hård direkt än att muttra vid sidan av tycker jag. Bra, jag tar inte illa upp!

Jag ställde frågan mest för att få lite uppslag på vad det skulle kunna vara. Om någon hade någon erfarenhet av hältor som kommer och går.

Det var jag som var otydlig ang. veterinären. Denne hade varit ute hos hennes häst för två månader men hittade absolut ingenting. Han ordinerade vila i två månader och hon har nu börjat rida hästen igen och ena dagen märks ingenting och andra dagen är det som den aktuella kvällen i ridhuset som jag berättade om.

Det är ju tråkigt när veterinären inte hittar något som är fel när det FINNS ett fel.

prillan
2006-12-18, 20:56
Hej!

Finns det ingen klinik i närheten där du bor. Där har de bl a röntgen och ultraljud och kan troligen göra en bättre undersökning. Jag skulle absolut åka dit eftersom hästen inte blivit bra efter hela två månader.

Lycka till!

Eva

Efwa
2006-12-18, 22:23
Det var jag som var otydlig ang. veterinären. Denne hade varit ute hos hennes häst för två månader men hittade absolut ingenting. Han ordinerade vila i två månader och hon har nu börjat rida hästen igen och ena dagen märks ingenting och andra dagen är det som den aktuella kvällen i ridhuset som jag berättade om.

Det känns betydligt lugnare när du skriver det här. Då är det ju en annan sak förstås.
Men ibland undrar jag varför veterinärer vill vänta så himla länge utan att ha kollat saken på klinik (röntgen, böjprov med bedövning etc) efter två veckor, ev tre borde h*n ordinerat koll på klinik.

Hur kan man ens ordinera så lång vila när man inte vet vad sjutton det är, eller var det ligger? Lite konfunderad blir jag faktiskt.

Är det en fjording? Bara nyfiken i en strut liksom. ;-)

gyllengul
2006-12-18, 23:19
Ja, det måste ju nästan bli en större undersökning av hästen. Man blir ju bara lite fundersam eftersom vi båda varit med om skumma svar från veterinärer genom åren.

Är det en fjording? Bara nyfiken i en strut liksom. ;-)
Nix, kompisen har en liten smäcker travare på 9 år. Risken är väl att benen är kaputt sen travet =(

Tur man har robust skogshäst som oftast bara har problem med att det råder ständig hungersnöd i detta land :p Skulle inte byta ut fjordningen mot någon ras i hela världen!

Arko
2006-12-19, 20:17
Blir det någon skillnad i steget om hon stretchar bakbenet försiktigt framåt eller bakåt när hästen har blivit varm? Ibland kan hältorna försvinna när hästen har blivit varm. Stretchen kan hjälpa till att avlsöja var i kroppen det sitter eftersom man då får lite bättre koll på vilken muskelgrupp man "har varit och ryckt i"

Men självklart skulle jag också åka till klinik och få hästen rejält undersökt.
Lycka till!