handdator

Visa fullständig version : Kraffoder?

Hector
2006-12-24, 21:32
Ger ni era fjordingar kraftfoder, isåfall, vilken typ av kraft och hur mycket? :)

Saga
2006-12-24, 22:26
Jag ger min 5 dl fibergi på kvällen samt 5 dl på morgon. = 10 dl /dag.

citronen
2006-12-26, 10:10
Detta är ju väldigt individuellt och beror på om hästen arbetar, är dräktig/digivande eller "bara" går i hagen. Men jag kan ge exempel på hur jag fodrar mina hästar...:rolleyes:

Sto som varit digivande fram till för en månad sedan och nu är i relativt hård träning (rids 5-6dgr i veckan 1-1.5 tim) får 6kg hö 1,5 liter betfor(torr) 3,5 liter havre och mineraler, olja, salt därtill. Var i det "smalaste laget" vid avvänjningen och tränar hårdare nu därför får hon mycket att äta för att inte bli smalare utan lägga på sig och kunna sätta muskler.

Valack som varit lite för rund (abslout inte fet men behöver tappa 10-15kg)och vintervilat i tre veckor. Rids nu 1 tim 5 dgr i veckan. 0.5 liter betfor + 0.5 liter havre, mineraler och 6 kg hö.

Bebisen äter fri tillgång på hö och 0.5liter betfor + 0.5 liter havre oc mineraler.

(Kanon hö med bra värden)

Hector
2006-12-26, 20:19
Okej, jag ger min häst (som sedan några veckor tillbaka går lätt/medelhårt arbete 4-5 dagar i veckan) ca 8 kg hö om dagen+ 1 kg müsli och ca 25 ml(något osäker) vitamin och mineral. Nu får han mellan 3 och fyra mål per dag (frukost, lunch ibland även förmiddagshö och kvällsfodring) under tiden jag är ledig, därefter blir det bara tre mål/dag. Har också ett väldigt proteinrikt hö, är lite orolig för att det ska vara för bra för honom men hittills har han inte visat några fångsymptom, isf är det bara att dra ner på fodergivan rejält.

Anledningen till att jag ger honom förhållandevis mycket mat för tillfället är att jag tycker att han håller hullet ganska bra och att jag har tänkt börja sätta igång honom lite mer nu inför våren och vill att han ska sätta mer muskler. Även om han inte är världens smalaste håller han sig i en hyfsad form med den fodergiva han har nu. Ridpassen varierar mellan 30-150 minuter beroende på om jag tränar för instruktör, bara kör ett lätt dressyrpass, rider markarbete eller lufsar ut på skogsturer och klättrar.

Saga
2006-12-27, 17:45
Jag kanske ska göra mer utförligt vad mitt sto får. :P
Hon tränas 1-2 gånger i veckan och rids varje dag, vissa dagar hårt och vissa dagar är det bara en liten skrittrunda. Mest för att hon blir så jobbig om jag låter henne stå :/
Iaf, hon får ca 6 kg hö /dag och 10 dl fibergi /dag. + Mineraler som jag är osäker på hur mycket det är. För tillfället får hon även b-vitamin då hennes päls är lite halvtaskig just nu.

Hector
2006-12-27, 20:16
Har någon märkt av att deras hästar lätt visar fångsymptom vid foderbyten eller vid fodring av hö med högt proteinvärde?

I början när vi började utfodra med hö och lite krafft märkte jag att min häst fick en högre temp. än vanligt i hovarna och att han även stelnade till lite i mankammen, men det gick över när jag drog ner på fodergivan ett par dagar. Det här var när det fortf. fanns lite näring i gräset och sedan dess har det varit lugnt. :)

fjordtjej
2008-07-11, 10:48
jag ger min fjording 4dl havre samt morötter och äpplen. det räcker gott och väl för henne för jag arbetar henne inte så mkt på vintern.

Emily
2008-11-03, 12:16
Jag har inte fått min höanalys än (seeeeeeegt i år.....) så har ingen jättekoll än...

Men förra året hade jag lite halvkassa värden så fick komplettera, ffa till ettåringen. Då med Lucern (som iof är ett grovfoder) fibergi och havre, sen lite annat smått och gott för att rätta till värdena.

Teddy Travare
2011-06-26, 05:36
Min häst går på lösdrift och arbetas ca 3-4 dagar i veckan (varannan dag ca, är under igångsättning) med varierande belastning (ibland ridning 1,5-2 tim i skog & backig terräng med mkt skritt samt galopp på travbanan, ibland fortkörning trav med sulky, ibland långsamtrav/skritt med tyngre vagn på grusslinga) och han får 2 liter KRAFFT GRUND och ca 7-10 kg hö beroende på näringsvärden. Jag har dock inte haft honom så länge (3 mån) och tycker att han är i rundaste laget, så det blir förmodligen lite neddragning på given.

Efwa
2011-06-27, 09:36
Venar får nu mer varken havre eller betfor då det genast satte sig som fett och inte blev han piggare av det över huvudtaget.

Han motioneras mycket hårt 2-4 ggr i veckan varvat med mildare arbete någon/några dagar till per vecka.
Trots detta tycker jag att han kan gå ner minst 20-50 kg till.

På vintern ligger han på ca:

6-8 kg hö
0,5 kg lucernhack (räknas som grovfoder)
0,5-1 kg lucernpellets (räknas som hälften grovfoder och hälften kraftfoder)
1 dl sojamjöl (räknas som kraftfoder)

Nu på sommaren när han betar i en hage utan gräs som trots allt gör att de inte vill äta hö alls under dagen:

4 kg hö (som han inte äter upp ordentligt)
resten samma som ovan.

Habina
2011-06-27, 21:05
När Ariel var yngre och tunn i hullet fick hon lite sojamjöl som tillskott. Nu när vi snarare kämpar mot övervikt får hon klara sig på enbart grovfoder. Dock har vi ett riktigt bra sådant, så det bli inga kvotproblem mer än mineralmässigt. Hon rids 3-4 gånger i veckan lågintensiv träning.

Hampus är också lite på gränsen till för rund, men då han jobbar på en ridskola är jag inte ansvarig för utfodringen. Tror han får någon näve havre per mål och så en skopa betfor vid intag. Jag hade kanske fodrat annorlunda om jag fick bestämma, men nu är det som det är. :p

GretaKristina
2012-01-16, 07:36
Min får 1dl mustang orginal kraft, 1dl mineraler, 1/3 paket jäst, 1/3dl äppelcidervänäger, morötter och grovfoder :)