Visa fullständig version : Stryker sig
Vad kan det bero på att en häst som aldrig någonsin sparkat sig själv på bakbenen tidigare plötsligt börjar stryka sig?
Kan hästen stått en längre stund, fått föl eller något annat? Börjat rida på annat sätt?
Berätta gärna lite mer.
Hej!
En del hästar rör sig på ett sånt sätt att det är väldigt lite utrymme mellan bakhovarna när den travar.
Då kan väldigt små förändringar orsaka "strykning".
Har du nyligen bytt hovslagare så kan det ta ett par skoningar innan den nya hovisen kommer på rätt sätt för just din häst.
Det kan räcka med så lite som en skiva extra på ena eller andra sidan av hoven när man verkar den.
Har hästen skor eller är den barfota?
Märker du skillnad om den broddas (om den är skodd alltså)
Jag brukar ta ner utsidan lite lite mer om en häst stryker sig. Det är inget generellt tips men ofta brukar det hjälpa om man verkar efter hästens egna förutsättningar.
MVH // Pinge
Mnjaa, vet inte om jag har jobbat annorlunda direkt. Fast han har mycket mer ryggmuskler nu än någonsin tidigare...
å, ja Pinge, jag har faktiskt bytt hovslagare precis. Hästen går barfota på vinterhalvåret om det inte blir is överallt. Intressant, ska kolla med hovisen! Tack!
Haha, så HAN har inte haft föl då? ;-)
Våran häst (sto) slutade stryka sig när hon fått föl och mer ryggmuskler för då breddades hela bäckenet också. Men det går säkert att få motsatt effekt men knappast om ryggmuskulaturen ökat. Det var därför jag frågade.
Men i det här fallet så tror jag nog Pinge har rätt.
vBulletin v3.6.2, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.