Visa fullständig version : Medlem i fjordhästföreningen
Hej undrar om någon här kan hjälpa mig...
Jag funderar på att bli medlem i Fjordhästföreningen men undrar lite vad man tjänar på som medlem. Är ni alla nöjda medlemmar i föreningen? Hur ser era fjordhästår ut? Vad kan man förvänta sig av ett medlemskap i fjordhästföreningen? Om man vill rida lite för husbehov, ska man välja en annan förening då? Vad är det som gör att ni som är medlemmar är medlemmar?
Jag har en valack så avelsdelen med premieringar och dylikt har jag ingen större nytta av i dagsläget men kanske i framtiden. Finns det några medlemsrabatter hos företag som hotell, bensinstationer eller butiker? Kan man få del av några större klubbköp för att få ett bättre pris på olika varor? Finns det några större rikstäckande träffar förutom SM under året? Kan man bli medlem i riksorganisationen utan att stödja den lokala föreningen? Vad kostar ett medlemskap? Jag hittar inte så mycket på Fjordhästföreningens hemsida...men jag kanske är blind eller letar dåligt:p
Skulle vara kul att veta vad lite aktiva fjordhästägare tycker. De jag har pratat med tycker inte så mycket egentligen eller vet ingenting...
Jag vill veta mer ju :)
Tack för ett trevligt forum förresten!
Ohhh, jag skulle aldrig klara mig utan fjordhästföreningen! Om man är helt nöjd med en förening så tror jag att man är lite "ute och cyklar". Verkligheten ser ju inte ut så.
Jag är mer nöjd än inte iallafall, kan man ju lugnt säga. Jag älskar rasen och att vara med i föreningen gör att jag kan hålla koll på min ras och löära mig mycket om den. Ca 4 ggr per år kommer Lill-Blakken ut som är en numer mest färgtidning och den håller mig ajour med fjordhästvärlden. Jag har haft ett sto som jag haft ett föl på och har en hingst som inte blev godkänd, som blir valack snart. Jag har ändå användning för föreningen.
jag upplever dessutom att fjordhästfolk visst har en del att säga om varandra, men att det är en förening som ändå håller ihop i vått och torrt även om man vill olika. Vi rekomenderar gärna varandra och vi har ett brett kontaktnät i Sverige och även utomlands.
Vi får inga direkta rabatter och inte heller "tjänar" man pengar på att vara medlem. Men som medlem, även om man är liten i sammanhanget, har man alltid något att säga till om. Men man kan också vara helt passiv.
Lokalföreningarna har en del olika arrangemang till "vardags", som foderkvällar, färgföreläsningar, manklippningskurser, snitseljakt, långturer, hubertus, blåbärstävlingar, uttagningar till Fjordhäst-SM och även högre klasser ibland. Så en lokalförening är att föredra jämfört med att bara vara i huvudföreningen.
Huvudföreningen har som huvuduppgift att vara "mamma" till lokalföreningarna och annordnar dessutom varje år hingstgodkännande och Riks-utställning. Med hjälp av en lokalförening (vandrande överlandet med huvudansvar och ekonomiansvar) så blir det också Fjordhäst-SM.
Självklart är det så att man ska prova på att vara medlem. Billigt för att testa ett år tycker jag.
Jag har haft fjordhäst i många år, men klarat mig utan föreningen de flesta utav dessa år. Jag tycker det beror lite på var i landet man bor, hur mycket man får ut av föreningen.
Har man en aktiv lokalförening är det helt klart värt att vara medlem. Det brukar arrangeras alla möjliga olika aktiviteter, och alltid är det något som passar en.
Att vara med på SM eller få prestationsmedaljer kan också vara en stor fördel. Dock kräver ju det att man har gröna papper på sin fjordhäst.
Själv har jag alltid bott långt ifrån aktiva lokalföreningar och haft "fel" fjordhäst. :p När jag dessutom försökt ta reda på vad som gäller kring mer nationella arrangemang, som hingstpremiering, har jag tyvärr bara mötts av goddag yxskaft-svar. :(
Däremot var jag en gång iväg på en avelskurs som var väldigt välarrangerad, och sådana kurser kan jag starkt rekommendera, då man kommer från olika delar av landet och umgås. :)
Nu är jag medlem enbart för att det startats en Ångermanländsk lokalförening och jag vill hjälpa och stödja den ekonomiskt.
Jag har inte ens en fjordhäst längre, men jag har ändå ingen tanke på att gå ur föreningen.
Beroende på hur länge man varit medlem och hur aktiv man varit under den tiden så får man vänner genom föreningen.
Man får information om vad som händer i landet då det gäller fjordingar och då det gäller aveln.
Men det jag tycker är viktigast är ändå det stöd till rasen som jag ger genom att vara medlem.
Min medlemsavgift går bland annat till att göra PR för rasen och för att förbättra rasen och att arbeta fram målen för hur vi skall göra detta.
Pettersborg
2007-10-09, 16:05
Jag är med i skaraborgs fjordhästförening och tycker det är fin fint man blir som man umgås, det är inte alltid man hinner med på aala grejer som ordnas men när man e med e man alltid lika välkommen.
Det går inte att bara vara med i moderföreningen utan du måste vara med genom en lokalförening.
Däremot kan man välja vilken du vill vara med i! Själv är jag med i min tredje pga av flytt i landet och jag har även varit stödmedlem. Jag känner flera som inte är med i den som de automatiskt skulle tillhöra geografiskt, men att vara med på tävlingar och utställningar brukar oftast bara kravet att en är med i EN av SFFs lokalföreningar.
Så var bor du? Säkert finns det flera nära dig som du kan prata med och komma på deras aktiviteter och kolla innan du bestämmer dig...
LYCKA TILL!
Kan man leva utan fjordhästföreningen?
Jag är ingen superaktiv medlem av olika skäl, men medlem måste man ju bara vara. Man håller sig liksom uppdaterad via forumet, mail, hemsidan och tidningen. Hur aktiv man väljer att vara är upp till var och en, men jag skulle sakna SFF otroligt om jag inte hade mina kanaler.
vBulletin v3.6.2, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.