Visa fullständig version : Dressyrsadel
Vad har ni för dressyrsadlar till era fjordingar? Vilka märken har bommar som räcker till?
Jag ska köpa en Glubus CliC, dressyrsadel till min häst, bomvidd 36, 17 tums. Den ligger bra och är lagom vid verkar det som hittills, har dock inte ridit i den ännu, men ska göra det på frdag..
Hur gick det?
Letar dressyrsadel till min Anton, som är bred, har kollat på just Globus Clic. Hur verkar den? skön? ligger dne bra? vill veta allt...
Charleston
2007-01-13, 23:05
Det finns ju inte så många dressyrsadlar med tillräckligt bred bom för våra fjordningar tyvärr. Om jag minns rätt så skulle Arabian, Morris & Nolan och Albion gå att hitta tillräckligt breda.
Min kompis säger att Bates sadlarna ska vara jätte bra. Själv har jag en gammal Lewa som fungerar helt utmärkt, men letar lite efter en ny...
Är det någon som vet något om Wintecsadlarna "Wintec wide"? Finns de i dressyrmodell eller enbart allround?
Wintec wide finns i dressyrmodell med. :)
Är det någon här som rider i en Globus Clic? Hur är de att sitta i? Vad kostar de nya?
Det finns ju inte så många dressyrsadlar med tillräckligt bred bom för våra fjordningar tyvärr. Om jag minns rätt så skulle Arabian, Morris & Nolan och Albion gå att hitta tillräckligt breda.
Jag har precis provat en Paul Jones. Den låg till och med bra på en cylinderformad fjording helt utan manke men med ganska kraftig kalaskula!
De verkar dessvärre vara svåra att få tag i begagnade :(
Jag har provridit Globus CliC, kanon skön. Kostar drygt 7000 ny tror jag... inte helt säker...
Jag har provridit Globus CliC, kanon skön. Kostar drygt 7000 ny tror jag... inte helt säker...
Är det en syntetsadel eller läder?
Någon som vet något om Albion?
Vilka sadlar är tillåtna på fjord SM som dressyrsadlar?
KattenFindus
2007-01-22, 09:41
Vilka sadlar är tillåtna på fjord SM som dressyrsadlar?
Det borde väl vara TR som gäller?
Har inte dom här, men vad är det, "sadlar av engelsk modell" eller om det är utseende. Kommer inte ihåg formuleringen, men jag antar att det är TR som gäller, med kanske eventuella dispenser ?
Jag har en Hubertus Jubileum till min fjordis och den ligger bra. Bomvidden kommer jag inte ihåg just nu när jag sitter på jobbet. Denna sadeln har även legat bra på syrrans halvblod. Köpte sadeln när modellen var ny för ett par år sedan och fick då ge 5000-6000:- för den.
fjordinghanna
2007-04-24, 23:24
provade en globus clic 38 på min fjord när min häst både va omusklad o ev hade proteinbrist, den va nästan för smal va nog på gränsen då. Har bilder på http://www.pixbox.se/pic_show_id6290735.html. tycker personligen att man sitter väldigt framåtlutad i sadeln o jag vart helt slut i kroppen efter 1 km ridning när jag provred den.
Griffin o maxam i xxw är lite bredare o framförallt bekvämare, o biligare.
Kan tänka mig att det finns fjordingar som skulle kunna ha m,&n 34, albion w-xw. Sen om man har en riktigt bred fjording med mer svängd rygg så finns ju wintec wide.
MistyFlinga
2007-05-07, 21:18
Sadlar är såklart ett stort dilemma. En sadel som jag sett passar många fjord är Crown. Särskild om man vill satsa på kvalitet, komfort OCH bra passform. Trist att se så många gå med för trånga sadlar (vilket är allt för vanligt hos denna ras)
Globus Clic kan ju iofs vara en bra sadel för en del fjordar men ofta är det svårt att få bra anläggningsyta (de vida är väldigt vida och de smala är väldigt smala). Dessutom är sätet väldigt brett att sitta i *gnällig*
M&N-Bra sadel med oftast god passform och ridkomfort. Likaså Arabian.
Syntet sadlar öht är lätt att luras med, de verkar ligga bra eftersom de är något mjukare över lag vilket gör att de många gånger inte alls passar trots att man gärna tror det.
Eftersom fjord likt araben har ett relativt stort bogparti vill vi inte ha sadlar som glider fram och hindrar rörelsemekanismen på dem. Detta blir iofs ett betydande större problem när det gäller hoppsadlar....
fjordtokan
2007-07-06, 14:39
Jag har en Knights Lady Hawk. Den är verkligen bra med vid kanal och utbytbara järn. Järnen ligger mellan normal och xvid (det xvida är 120 grader). Jag har inte upplevt att syntetsadlar är svårare att passa in för att de är "mjuka".
Skuggfaxe
2007-07-06, 20:38
provade en globus clic 38 på min fjord när min häst både va omusklad o ev hade proteinbrist, den va nästan för smal va nog på gränsen då. Har bilder på http://www.pixbox.se/pic_show_id6290735.html. tycker personligen att man sitter väldigt framåtlutad i sadeln o jag vart helt slut i kroppen efter 1 km ridning när jag provred den.
Griffin o maxam i xxw är lite bredare o framförallt bekvämare, o biligare.
Kan tänka mig att det finns fjordingar som skulle kunna ha m,&n 34, albion w-xw. Sen om man har en riktigt bred fjording med mer svängd rygg så finns ju wintec wide.
Jag har en Griffin Haflinger dressyrsadel. Tycker den är fantastiskt skön att rida i. Den har också varit tillfredställande hållbar. Är helt klart nöjd med sadeln. Tycker hästen trivs bra med sadeln också.
citronen
2007-08-05, 20:51
innan hade jag en griffin haflinger cob som låg jättebra men den knarrade ngt fruktansvärt och sedan växte min valack ur den. Nu har jag en Jacson Sainta cruz som ligger ännu bättre och är så skön att sitta i! Red en period i Luc Chillderic som nog är den bästa sadel man kan ha och priset är också därefter (30.000:- ny) låg hundra still på honom och jag satt som en gud... (det är nästan så man hoppas att kompisens häst bli halt så man kan låna den igen)
annars har vi oxå en hubertus jubileum som ligger bra på nästan alla i stallet!
smartazon
2007-08-13, 12:51
Jag har en Hubertus flexline (tror att det var så den heter!) som passar bra på min fjording. Har från den tidigarer ägaren fått veta att det är det bredaste koppjärnet som sitter i. Den ligger också hyffsat på min mammas sto som är betydligt bredare och rundare och utan manke. Jag gillar min sadel men den är hård (nästan som min stübben)
smartazon
2007-10-16, 21:28
Numera har jag inte en Hubertus sadel då den från ena dagen till den andra då koppjärnen gick av, samt att det är sprickor i bommen. Har haft den lyxen att ha en sadel till så letandet efter en ny har inte varit panikaartat. Hade ut en sadelmakare förra veckan som hade med sig några sadlar som jag provred och jag har verkligen hittat en favorit. Har beställt en Albion som kommer i morgon så nu får det bli vatten och bröd för mig ett bra tag framöver. Kännde på en gång jag satte mig i sadeln att jag fick en stadig och korrekt skänkel och sits.
Jag har precis fått en Wintec dressyr till min fjording.
Superskön och ligger bra på henne :)
champiskompis
2007-10-26, 19:36
Jag har en Griffin Haflinger Cob. Superbra, även till min VÄLDIGT breda kille ;-)...
jag har en kiefer dressyr hade tur och hitta en bra begagnad i fint skick.. den har 4 olika bomvidder inbyggt och tror vi just nu använder den näst bredaste.. smart att kunna ändra om hästen ändrar sig eller till en annan häst... Dock inte sådan man kan göra själv utan en som kan måste fixa det.. Jag är helnöjd...
Jag har en Globus "the turner" till min pålle. Han är inte bred utan har en smal-normalbom strl 32. Tunneln är rymlig och viktfördelningsytan är frikostigt tilltagen. Vi hade jätteproblem med sadlar som gled fram trots typ halvblodsmanke på pållen.
Fröken Saga
2007-11-30, 22:14
Jag har en Dominus i xxw bom..
Den ligger bra på min pålla (118 grader) nu när hon är i lite småtjock och kommer ligga bra när hon är nere i rätt hull.Men hon måste ha svängd sadelgjord för annars dras sadeln fram, hennes sadelläge ligger längre bak än sadelgjordsläget. Är aningens tajt på sommren med tjock mage så då kommer jag nog köpa en bomlös att lulla i skogen med.
Men Dominusen är helt underbar att rida i! Jag älskar den!
Jag har en France Premiere dressyssadel med 30 i bommen (normal) men den har blivit för smal pga att han börjar att få mera ryggmuskler nu. Han är av den lättare typen och är inte tjock.
Jag läste att Sara W skrev att Paul Jones passar bra, men att de är svåra att få tag på. Jag har en som jag har tänkt sälja om någon är intresserad. Den är i mycket fint skick och ytterst lite använd, 17" och vid bom. Den finns i Västra Götaland, vid intresse ring 0765-360027. Mvh Sara
Bono_Ohly
2008-12-23, 00:50
Hej.
Jag har en Cliff Barnsby Anky van Grunsveen som är x-vid i bommen och 17, 5 " till Bono som dock är ganska nätt och har sadel läge som en stor vanlig häst.
Fjodor har en Wintec Isabell Werth som är X-vid och 17,5 i bomen.
Tor båda sadlarnas bomvid motsvarar någonstans mellan 33 och 34
Jag har en Kentaur Medea på min älskling.
Underbar sadel, man får bra sits, den är djup och min häst tycker om den *hurra* Äntligen en bra sadel för oss båda!
Wintec wide finns i dressyrmodell med. :)
Finns den? :eek: Jag har en sådan som jag trivs riktigt bra med, den passar pållan riktigt bra. Men den är ju allround och snart är det ju dags för en riktig dressyrsadel. Länk till sadeln?
Någon som har provat islandssadlar? Min är rund som en tunna och rak platt rygg.Letar desperat efter en inte allt för dyr dressyrsadel ca 115-120 grader.
Habina Wintec wide fanns förr i en dressyrmodell men inte nu mer precis ,som alla andra sadlar som är anpassade för breda ,platta lågmankade finns det bara allround.
Äsch vad typiskt. Jag som blev så glad. :( Men jag får avvakta med att hitta ny sadel till senare, jag misstänker att hon kommer muskla om sig under sommarens äventyr. :p
vBulletin v3.6.2, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.