handdator

Visa fullständig version : Hauk Thun 222

Pinge
2008-12-07, 10:17
Vet någon hur det ser ut för H-T inför 2009?
Kommer han att verka i avel eller hur blir det?

Eia
2008-12-07, 19:33
Jag märker att jag har missat något - var han inte OKi Vetlanda? Nåt veterinärt?? Hittar ingen info om det...

Pinge
2008-12-08, 15:48
Ja han är visst tagen ur avel pga. lynnesfel!?? Om det är ett tillfälligt beslut eller om det är permanent vet jag inte. Tänkte därför höra om någon här visste mer.

stuteri udda
2008-12-08, 18:42
H-t togs ur avlen, pga av lynnesfel har jag också hört, han visades aldrig i Vetlanda, utan den som visade upp honom följde inte gällande reglemente. Och då är det mkt konstigt att han kan tas ur avel?! Jag menar finns det ett reglemente så ska det följas! Kan absolut inte förstå hur detta gått till!; här ligger en hund begraven, som man brukar säga! Detta ärende måste ju Svenska hästavelsförbundet ta upp BUMS, och ge dispans och SFF borde stå för alla mer kostnader som detta fört med sej för fam Cederblad!! Kan inte tro att en hingst som fungerar i ridverksamhet har gjort bruksprov mm har lynnesfel! Om han inte drabbats av någon sjukdom! Att samma nämnd dessutom godkänner 2st söner efter honom är för mej en gåta, utan att reservrera sej och vänta på Sh´s beslut först!?!(att samma nämnd ska avgå om han kommer in i avlen igen) Har man gjort fel så har man, det är ju bara att be om ursäkt och ta nya tag.
Oftast är ju lynnesfel något som är nedärvningsbart. Precis som ett hetsigt temperament kan vara.Detta gäller ju de flesta djur arter och inte bara hästar
Som sagt hoppas på ett positivt beslut i frågan och Hauk thun är välkommen till Skåne till nästa år,många vackra ston väntar..... sist här var en Musblakk hingst är över20 år sedan så det är på tiden!
Pinge jag tror inte att du kunnat verka honom på filmen om han varit "galen"?
Som sagt detta har nog upprört många men ingen "vågar" säja vad dom tycker! Upp till deebatt! positiv som negativ detta behöver ventileras i hingst och sto världen! Mr Udda

Efwa
2008-12-09, 15:31
Jag vet inget om detta och känner mig obekväm med att spekulera, tro eller ta till mig information till jag vet vad som beslutats, hur det beslutats, om det beslutats och/eller att ägaren säger något om hur allt gått till.

Självklart håller man tyst om saker medan utredning pågår. När det är klara borde alla få veta vad som hänt och OM det hänt. Oavsett vem eller vad som hänt så kan man ju aldrig som ägare vara skyldig till sjukdomar, lynnesfel eller andra ärftliga saker. Här måste man vara ärlig i sitt handhavande av information som hingstägande/stoägande. Det gäller ALLA hingstar och ston i avel.

Enligt SFF´s sida "Hingstnytt" är han enligt mig fortfarande i avel tills annat står.

Det som retar mig mest verkar vara att "alla" vet, men inte vet ändå, eller vet men inte allt eller om de får säga något.
Sanningen är alltid bäst och den ska komma från rätt håll. Det har onekligen inte blivit så.

Det betyder dock inte att någon av er har fel.

Moppe
2008-12-09, 15:33
"H-t togs ur avlen, pga av lynnesfel har jag också hört, han visades aldrig i Vetlanda, utan den som visade upp honom följde inte gällande reglemente. "

Jag förstår inte vad du menar med detta. Han visades inte men den som visade... Är det någon som vet när och om detta ska tas upp.

Pettersborg
2008-12-10, 11:01
Man kan väl för h.....e inte ta någon annans hingst ur avel utan att konsultera ägaren, Skulle jag låna ut min hingst och någon fick för sig att han hade lynnesfel, så skulle jag vilja se detta själv och att JAG fick ta beslutet vad som ska göras. Han är ju trots allt mitt ansvar då.
FY FAN !

Eia
2008-12-10, 11:17
han visades aldrig i Vetlanda, utan den som visade upp honom följde inte gällande reglemente. Och då är det mkt konstigt att han kan tas ur avel?! Jag menar finns det ett reglemente så ska det följas!

Mr Udda - kan du förklara detta?
Om det är visaren som inte följde reglementet är det väl visaren, alltså människan, som det är fel på och inte hästen. Och var han inte ens i Vetlanda blir det ju ännu svårare för hästen att göra fel...

Nu var jag inte i Vetlanda i år så jag känner att jag har noll koll. Kanske vet ngn när nästa nämnd har möte så att vi kan få klarhet? Framförallt så att inte falska rykten kommer i omlopp och för de stoägare som funderar på att använda honom i vår.

stuteri udda
2008-12-10, 11:47
Hingsten är visad MEN inte enl gällande reglemente!! Och detta är ju fel, eller?

Detta var ett infekterat ärende!! Det Har jag märkt på alla otrevliga mail som jag fått! Några citat följer:
Har du själv drabbats av lynnesfel?
Är du alldeles från vettet?
Du borde hålla tyst....
Du borde inte syssla med avel, och absolut inte med hingst hållning!
Många som har åsikter "anonymt" TACK! Kul att ni kan sjunka så lågt, det värmer!!

Kan hända att jag har både lynnesfel och är vettlös!, kanske är det galna kosjukan jag fått!
Jag kommer ändå att fortsätta med hingsthållning och avel!
Dessutom är jag UDDA och det har jag papper på!
Tack för mej i denna fråga!/Lars-Göran

Eia
2008-12-10, 13:38
TACK för ditt svar Udda! Min fråga var inte ett påhopp på dig utan jag behövde förstå och nu förstår jag.

Problem med skrift är ju att det är ett "fattigt" media. Den som läser läser in det i sitt sammanhang som sällan är samma sammanhang som den som skriver har. Det blir lätt missförstånd, men de brukar kunna lösas om en frågar vad som menades. Tack än en gång för ditt svar.

Att skicka anonyma personliga påhopp hör inte hemma någonstans, varken på ett forum, MSN, mejl eller irl (i verkligheten). Jag hoppas att du håller högre nivå och fortsätter att diskutera fjordingar! :)
/Evamaria
alias Eia

Efwa
2008-12-10, 13:48
Detta var ett infekterat ärende!! Det Har jag märkt på alla otrevliga mail som jag fått! Några citat följer:
Har du själv drabbats av lynnesfel?
Är du alldeles från vettet?
Du borde hålla tyst....
Du borde inte syssla med avel, och absolut inte med hingst hållning!
Många som har åsikter "anonymt" TACK! Kul att ni kan sjunka så lågt, det värmer!!

Jag har numera slutat förvåna mig, måste jag säga. Har jag något att säga så gör jag det med mitt namn, annars är det inte värt att säga.

Emily
2008-12-10, 14:46
Jag har numera slutat förvåna mig, måste jag säga. Har jag något att säga så gör jag det med mitt namn, annars är det inte värt att säga.

Bra sagt!

Det där med att vara "anonym" är bara ett finare sätt att säga "jag vågar inte stå för det jag tycker". Iaf i en sån här fråga.

För en som då inte har koll alls på vad som hänt, har han inte visats i år och det är därför han är tagen ur avel?
Eller ska man inte fråga kanske tills det finns säkra svar på vad som gäller *trist är det iaf*

Efwa
2008-12-10, 16:02
För en som då inte har koll alls på vad som hänt, har han inte visats i år och det är därför han är tagen ur avel?
Eller ska man inte fråga kanske tills det finns säkra svar på vad som gäller *trist är det iaf*

Ja, det är ett av problemen, som jag ser det, att några vet och andra inte riktigt får veta vad problemet är.

Utifrån alla dessa inlägg går egentligen bara att läsa ut att något har hänt, men inte utförligt och inte i kronologisk ordning. Jag har svårt att förstå vad som hänt, när det hände och om det är beslutat att det hänt.

Det blir liksom svårt att diskutera då.

Men, jag förstår det snarare så att det finns en längtan att få "det" ut i det fria genom att pressa lite och därav inläggen, snarare än att diskutera det i sak kanske. Rätta mig om jag har fel.

tracyblue
2008-12-10, 19:55
Jag kan också hålla med om att man vill veta vad som hänt, med ren fakta, utan känslor och egna åsikter (vilket är svårt, jag vet).
Man kan tycka att beslutande nämnd borde meddela om faktan, MEN är det verkligen nägon därifrån som läser HÄR? Isf borde de ta tag i saken (vad nu saken är) OCH om ingen av dem läser här så borde de börja med det. Var annars har fjordmedlemmarna från hela sverige kontakt med varandra?

Habina
2008-12-10, 20:13
Var annars har fjordmedlemmarna från hela sverige kontakt med varandra?

Många i gamla gardet är inte Internetmänniskor, utan träffas i Vetlanda och på SM.

Som jag ser det finns det fyra olika ställen på Internet för fjordmänniskor att umgås. Här, i SFF:s gästbok, på mail-listan och på bukefalos. :)

För övrigt håller jag med Efwa om att det blir svårt att diskutera fallet Hauk Thun när man inte har all fakta. Jag har hört en del saker om honom, men vad som är sant och inte vet jag ju inte. Det vore MYCKET bra om man fick veta vad som egentligen har hänt.

tracyblue
2008-12-10, 20:44
just det jag menade, de använder inte internet och det är det som är kruxet. bara som liten pik härifrån och till PR diskussionen i allmänt-forumet: fjordhästen måste ju bli modernare och få ett "yngre" ansikte utåt, internet är ändå viktig media vad gäller reklam, nyheter och uppdatering.
Synd att dem som har mest koll på rasen inte utnyttjar denna möjlighet, för då skulle ju ingen behöva vara ovetande...

Sedan så blir man ju inte mindre nyfiken och kollar forumet oftare när intressant fakta som exempelvis denna diskussion kommer upp... ;)

Pinge
2008-12-10, 23:48
Jag fick en förfrågan från hingstens ägare om jag ville skriva ett utlåtande om hingstens beteende vid skoning/verkning. Jag lät videofilma när jag verkade och skrev i utlåtandet att senaste verkningen finns på film och att den finns på min hemsida. Detta för att på något sätt påvisa att han är mycket samarbetsvillig vad det beträffar hovvård.
Utlåtandet skulle ägaren skicka till sh tillsammans med en överklagan.

En hingst kan inte (enligt sh's reglemente), vare sig godkännas för eller plockas bort ur avel utan att det sker på en officiell hingstpremiering. I vårt fall Vetlanda. Såg vi honom där? Nej!
Det var nog det som Mr Udda menade med att det låg en hund begravd i ärendet.

Pinge
2008-12-10, 23:54
Det där med att vara "anonym" är bara ett finare sätt att säga "jag vågar inte stå för det jag tycker".

Ett fulare sätt menar du kanske?? :)

Eia
2008-12-11, 16:53
En hingst kan inte (enligt sh's reglemente), vare sig godkännas för eller plockas bort ur avel utan att det sker på en officiell hingstpremiering. I vårt fall Vetlanda. Såg vi honom där? Nej!

Nu tolkade jag Mr. Uddas svar "hingsten är visad" som att hingsten var visad i Vetlanda, så lätt är det att feltolka ;) Pinge skriver att han inte visades i Vetlanda - hur kan hingsten då ifrågasättas?

Angående att premieringsnämnd eller styrelse inte diskuterar på forum eller använder Internet, det är inget som går att tvinga på dem. Däremot tycker jag att alla som använder Internet och gillar att diskutera frågor tar och engagerar sig i sina lokalföreningar och i SFF. Först då får vi en bra blandning och vi kan lära av varandra! Visar de som ännu inte hittat glädjen i att kunna diskutera på nätet och hitta information (och förstår betydelsen av den) så att information kommer ut. Ju fler som engagerar sig, ju fler hjälps vi åt, och ju längre orkar de som redan idag engagerar sig. Det gäller ju på alla nivåer. :)

//Evamaria

Pinge
2008-12-13, 15:35
En hingst kan inte (enligt sh's reglemente), vare sig godkännas för eller plockas bort ur avel utan att det sker på en officiell hingstpremiering. I vårt fall Vetlanda.

Här måste jag visst korrigera mig själv..:rolleyes:

Hingstar av vissa andra raser (tex ardenner) kan man ta ur aveln när som och var som helst.

En FJORDhingst kan däremot inte tas ur avel utan att det sker på officiell hingstpremiering.

Kanhända missade man det i H-T fall??
Det gör i så fall (åtminstone i mina ögon) beslutet helt och totalt ogiltigt och kan lämnas helt utan vidare åtgärder. H-T ska ha tillståndet tillbaka tillsammans med en ursäkt och så kan han visas i höst i Vetlanda där han ska bedömas i sedvanlig ordning. Rätt ska vara rätt och inget annat.

Lycka
2008-12-13, 19:30
Jag är helt enig med dig, finns det ett hingstpremieringsreglemente så skall det följas. Om hingsten inte var ok på sundhetskontrollen i somras så skulle han kallats till Vetlanda. Vi har själva bestämt att vi skall ha en central hingstpremiering, skall inte våra beslut respekteras så kan vi ju lika gärna sluta avelsvårdera våra hingstar.
Att sen plocka in två unghingstar efter honom, efter att beslutet tagits att han skall bort från aveln pga lynnesfel tycker jag är barockt.
Vem kan svara på efter en vanlig veterinärbesiktning OM hingsten har lynnesfel, och isåfall är detta ärftligt??

Sen vill jag tillägga att många tror och tycker och tycker sig veta... Styrelsen har lagt in en protest till SH om detta, därmed hoppas jag att ni låter er nöjas, har man synpunkter på förfarandet, nämnd etc, motionera och åk på årsmöte så får ni både svar och kan ventilera era åsikter.

Emily
2008-12-13, 20:49
Ett fulare sätt menar du kanske?? :)

Ja, så kan man oxå se det ;)

Habina
2008-12-14, 10:00
Styrelsen har lagt in en protest till SH om detta, därmed hoppas jag att ni låter er nöjas, har man synpunkter på förfarandet, nämnd etc, motionera och åk på årsmöte så får ni både svar och kan ventilera era åsikter.

Det var ungefär vad jag önskade mig. Däremot hade jag helt missat att en protest redan var inskickad. :p

Hoppas kunna ta mig till årsmötet, men det hinner ju rinna många bäckar smältvatten innan dess...

marline
2009-01-07, 20:53
Jag blev både ledsen och förfärad när jag hörde att Hauk Thun ev skulle tas ut ur avel pågrund av ”lynnesfel” Så nu kunde jag inte tiga längre.

Edit: Rykten och personangrepp håller vi oss ifrån. /admin.

Vi får inte glömma bort att hästar är individer med känslor och inte maskiner. Vi måste våga ställa krav för våra hästars skull. Personligen är jag inte ett dugg orolig för att Hauk Thun skulle ärva ner något lynnesfel för jag tror inte att han har något. Vad jag däremot är orolig för är att om man inte börjar ställa högre krav på hästarnas vistelsemiljö så är det bara en tidsfråga innan nästa hingst blir knäckt och får lynnesfel stämplat i papperet. Vad jag anser är att hästens bakgrund samt hästens vistelsemiljö måste grundligt utredas innan man kan fatta något beslut, för fler än jag måste väl tycka att detta är märkligt!?
Jag är fullt medveten om att jag kommer att bli angripen för att jag har skrivit om det här, men man kan inte tiga bort ett problem, vi måste tänka på våra djur!!!

Med vänlig hälsning Malin

tracyblue
2009-01-08, 11:52
Hm, angående editeringen, förvisso kanske man inte ska nämna namn osv och göra det till ett personligt angrepp, men om det malin skrivit om har hänt och hon varit "vittne" så är det väl inget rykte?
Är en väldigt känslig situation och jag har inget för några som helst smutskastningar, men har ju hunnit läsa inlägget innan editeringen och vet inte riktigt vad jag ska tro...
Däremot håller jag med fullt att vi måste ta hänsyn till hästarnas välbefinnande, i alla situationer så mycket som möjligt (ibland finns det begränsningar och det måste man väl akseptera), och nu är det inte bara bland vissa raser det finns negativa och positiva undantag för att få saker och ting att gå ihop ekonomiskt...
Jag undrar bara, OM det påstådda nu skulle visa sig vara sant, (vilket jag hoppas att det inte är!) så undrar jag om det inte finns några kontroller av jordbruksverket längre? För de har säkert sett anläggningen och godkänt den och då är det inget "fel" enligt lag.
Och går man efter dessa kriterier är det många fler ställen man borde klaga på. Så återigen, vad ska man tro? Inte vet jag, men jag är säker att SFF styrelse tar tag i ärendet och kommer till en vettig slutsats...

princip
2009-01-08, 12:33
Vi gjorde en redigering av inlägget eftersom det dels innehöll något som benämndes rykte, och dels är första inlägget av en nyregistrerad medlem som dessutom registrerade två konton samtidigt med olika epostadresser.

Då personen inte är känd på forumet sedan tidigare utan direkt i sitt första inlägg går på ganska hårt valde vi att redigera. En sedan tidigare känd användare som skrivit ett antal tidigare inlägg hade vi troligtvis inte redigerat på samma sätt.

/ Peter, moderator

tracyblue
2009-01-08, 12:53
iofs, låter vettigt och uppskattas, då det säkert skulle bli mycket otrevligt här annars...
Men ändå, ingen annan som kommenterar och inget annat att säga malin? blir smått upprörd över att läsa sådana saker och ingen reagerar?

Pinge
2009-01-08, 16:36
Jag hann också läsa inlägget innan editeringen men jag hann inte skriva något i morse.
Jag är imponerad av hur snabbt admin jobbar för att hålla forumet i ett sansat skick.
Personangrepp är av ondo. Men hur eller som så verkar ändå Malin ha fått en ganska negativ föreställning om svensk hingsthållning. Det är inte bra.

Jag vet inte hur det är i grannlänen men häromkring (E-län) vet jag med bestämdhet att Malins bild inte stämmer in.
Jag har regelbunden kontakt med så gott som alla länets Fjordhingstar och känner mig inte alls bekväm med att Malin (nästan) drog alla över samma kam.

Det är ändå bra att folk talar om när de ser något som de inte gillar. Så missförstå mig inte. Man ska reagera men inte generalisera.
Jag tror att de flesta av Sveriges hingstar andå har ett ganska bra och allsidigt liv i de flesta fallen. Det ser man ju på premieringar och tävlingar.

Mvh // Pinge (T Gusten 197 & Curry 263)

marline
2009-01-08, 19:35
Hej!
Det stämmer att jag inte skrivit på detta forum tidigare, men jag har besökt sidan många gånger. Anledningen att jag använde båda mailadresserna var att jag fick inte till det när jag skulle bli medlem på sidan.

Jag menade absolut inte att gå till något personangrepp, så det ber jag om ursäkt för. Jag tror inte att alla hingstar har det så heller, men det var skönt att läsa det som Pinge skrev.
Jag är hemskt ledsen, men jag blev illa berörd av vad jag såg, och jag kan inte tro att det kan vara sunt för hästar att få stå inne så mycket, jag tänker på all energi och frustration som lagras när dom inte får komma ut tillräckligt ofta, sen kanske detta brodde på platsbrist, men då kanske man inte ska ha så mycket hästar, för i slutänden är det ju hästarna som blir lidande.
Som sagt jag är ledsen om jag har upprört känslor det var inte min mening, men jag ville att det skulle komma fram det jag såg.

MVH Malin

Annerli
2009-01-09, 14:45
Nu börjar jag få nog!
Malins inlägg hamnar i min bok under rubriken förtal.
Alla sköter inte hästar på samma vis och du har givetvis rätt att ha en åsikt,din åsikt är däremot inte automatiskt en sanning.
2008 var min 30:e säsong som hingsthållare så jag anser att jag har lite erfarenhet.Under den perioden har vi haft 24 avelshingstar av olika raser(16 fjordhingstar) och ca hälften av dem har varit "lånehingstar".Dessutom har vi haft ca 1000 gästande ston under den perioden. Konstigt att så många hästägare anförtrott mig sina skyddslingar om jag sköter mig så uruselt.

4 godkända hingstar är födda eller uppfödda hos oss plus Alexander Lukas som inköptes som 2-åring. Dessutom är vi "skyldiga" till ett 30-tal diplomston och 4 ELIT-ston.Jag tycker vi lyckats ganska bra med vår uppfödning och hästhantering,men det är MIN åsikt och givetvis ingen automatisk sanning det heller. Vi är i alla fall rätt nöjda.
Receptet på framgång är, som alla nog förstår,inte att missköta sina hästar.

Vad det gäller vårt stall (den byggnad Malin refererar till) så är det både gammalt och mörkt.Halva utrymmet ligger under markytan,man bygde så förr
ladugården är uppförd 1914.Mörkret är alltså en nackdel,men det är frostfritt på vintern och svalt på sommaren vilket jag ser som en fördel.

Den "ledsna unghingsten" stod inne och väntade på sina beteskompisar och det handlade inte om flera veckor. Vad vet Malin om det efter sitt enda besök? Men han hade den minsta boxen,han var ju minst,logiskt va?

"Vanskötta hingstar med ögonen lysande av frustration" stämmer inte heller, så mycket vet jag om hästskötsel så jag kan avgöra det.(Jag har faktiskt papper på att jag är en hyfsat duktig hästskötare,kurs-tvåa på min hästskötarkurs på Flyinge)

Jag vill gärna lugna Tracyblue med flera med att vi givetvis har regelbundna kontroller på våra djur och stallar precis som alla andra. Vi har ett 20-tal egna hästar och omkring 40 nöt och har aldrig haft några anmärkningar för vanskötsel på något djur.(Inte ens katten fast jag inte kan garantera att jag umgås med henne minst 30 min /dag, hon försvinner nämligen på egna äventyr ibland.)

Byggnaderna har heller inga anmärkningar vare sig på mått eller takhöjd.Kontroll genomfördes i november -08 och kontrollanten tillbringade betydligt längre tid hos oss än vad Malin gjorde.
Så ni kan andas ut.

Jag har på mina 30 år som hingsthållare fått en del rutin på hur avelshingstar skall hanteras,dessutom håller jag på med det här för att jag tycker om hästar.Tanken på medveten vanvård är mig verkligen främmande.

Tråkigt att andra hingsthållare kände sig "neddragna till min nivå" men så är det när det fria ordet råder i internetvärlden." När det regnar på prästen skvätter det på klockaren" paraply rekommenderas.

Skämt åsido så finns det säkert de som är duktigare än jag och givetvis tar jag gärna emot råd om någon vill dela med sig. Absolut är jag intresserad av att veta om någon upptäcker "missförhållanden"hos mig,för det skall givetvis åtgärdas omedelbart och efter bästsa förmåga om möjlighet finns. Hemmablinda kan väl alla bli.

Emellertid är detta inte den enda hingststationen i Sverige där hingstarna står stallade med kortare utomhusvistelse i rasthage mitt under betäckningssäsongen detta behöver dock inte nödvändigtvis vara ett missförhållande. Dock är livet för en avelshingst inte alltid en dans på rosor, det kostar att ligga på topp....
Vi kompenserar våra hingstar med ett längre höstbete efter säsongen.

Det är rätt mycket Malin inte vet om oss och våra hästar.

Annerli och Lennart på Stall Björkhem

tracyblue
2009-01-09, 15:00
Jag är glad att du svarade på Malins inlägg Annerli, och jag har ju både sett och hört ditt namn i flera hästsammanhang och kan inte tänka mig att någon så pass insatt hästperson inte har genomgått samma kontroll som andra hästägare och stall.
Förstod att Malin är/ var upprörd och ibland är vissa saker inget för andra icke insatta personer så bra att se.
Som Linus Andler har sagt på en träning en gång:
Du ska vara rättvis med uppfostran av din häst, men du får aldrig låta den "köra över" dig. Sätt den på plats rejält men rättvist en gång och du behöver aldrig vifta med ett finger åt den igen.
Ungefär så sa han och det håller jag med om. Framförallt med hingstar är et noga att man bevisar sin ställning för gott så man inte får problem med testosteronladdade individer, även om fjordhästen är kanske en "vänligare" ras än andra så behöver även dem lära sig att kontrollera sina hormoner...

Vad jag vill säga är: Jag tycker man ska få tvivla på varandra men då kanske man bör ta upp det med personen i fråga och försöka reda ut det?!

marline
2009-01-09, 18:58
Ja då är väl allt i sin ordning då, men jag såg vad jag såg och jag antar att man har olika syn på vad som är hästars bästa. Men jag tycker fortfarande att det är synd att hästarna måste stå inne så mycket. Sen sa du själv att unghingsten hade stått inne väldigt länge. Sen förstår jag att det var obekvämt det jag skrev, men förtal kan det ju knappast vara för jag såg vad jag såg och hörde vad du sa. Men jag får väl acceptera då att vi alla har olika syn på vad som är hästarnas bästa.
MVH Malin

stizz
2009-01-09, 20:51
Den här tråden har tagit en annan vändning än vad som var som var tänkt från början tycker jag. Från att ha varit en fråga kring om en viss hingst har tagits ur avel eller ej så handlar det mer om hur hingstarna sköts på en viss station.

Som stoägare blir man naturligtvis fundersam när det börjar gå en massa rykten kring hingstarna och det påverkar naturligtvis mig när det blir dags att välja hingst till mina ston. Min önskan vore att den/de som vet vad som verkligen gäller kring Hauk Thun gick ut och berättade det officiellt så skulle en hel del rykten och funderingar som plötsligt blir sanningar undvikas. Jag har läst tidigare i tråden att ärendet ligger hos SH och kanske har inte svar kommit därifrån ännu men vi är många som inte vet bakgrunden till att hingsten tagits ur avel och då kommer naturligtvis spekulationerna igång. Jag hoppas att tråden kan gå tillbaka till sitt ursprung och att vi kan få klarhet i frågan på ett rakt och ärligt sätt. Tidigare nändes också att berörda kanske inte använder Internet och därför inte kan lägga in sin åsikt men många här inne vet ju vilka personer som borde sitt inne med sanningen och då kanske man kunde informerar dem om den pågående diskussionen och ge alla berörda en chans att berätta hur det verkligen ligger till.

Hoppas att frågan får sin lösning, som vi vanliga dödliga också får veta, så snart som möjligt så att en massa rykten, vare sig de är sanna eller inte, inte skadar vare sig hingsten, ägaren eller hingststationen.

Pinge
2009-01-10, 09:44
Tråkigt att andra hingsthållare kände sig "neddragna till min nivå" men så är det när det fria ordet råder i internetvärlden." När det regnar på prästen skvätter det på klockaren" paraply rekommenderas.

Jag antar att du syftade på mitt inlägg?
Om din/er nivå vet jag inte ett smack. Det var inte heller det jag syftade på. Jag ville bara klargöra för Malin om hur det förhåller sig häromkring.

Säga vad man vill men det är imponerande siffror du presenterade i ditt inlägg.
I min takt skulle jag få hålla på i ungefär 200 år innan jag kommer upp i 1000 ston!!

Emily
2009-01-12, 22:27
Jag kan inte annat än hålla med Stizz.

Sen kan man ju tycka vad man vill om internet och det fria ordet, det går fort på internet och det kan vara svårt att hänga med i svängarna.

När en så pass allvarlig händelse som att en hingst tas ur avel inträffar så kommer folk ganska naturligt att börja spekulera i varför och vad som har hänt. Det är en naturlig följd som alltid har funnits, skillnaden nu för tiden är att det kommer ut i det öppna på ett annat sätt. "förr i tiden" gick det från mun till mun och det tisslades och tasslades i buskarna och mkt blev nog både förvrängt och påhittat.

Jag ser det inte som något kontigt att vi, som är en förhållandvis liten ras, är måna om varandra och oxå väldigt nyfikna på vad som sker. Många känner till många och man vet vem det talas om även om man aldrig har skakat hand. Som presumtiv betäckningsstoägare har jag full förståelse för att ni undrar över vad som händer. Det ligger mkt tanke och planering inför en betäckning och man har kanske väldigt långt att åka och har planerat in med transport och dylikt. Klart att man undrar vad som händer med den hingst som man tänkt använda.
Eller för den delen om man är intresserad av att använda ngn av hingstens avkommor i avel, må det vara godkända hingstar eller ston. Kan ju vara av stort avelsnyttigt intresse att få reda på om fadern har lynnesfel
Är man intresserad av en häst med nämnda hingst som fader är det ju oxå av intresse om lynnet inte är på topp. Skall hästen dessutom bli familjehäst är ju vikten av ett bra temperament a och o, även om det aldrig är en garanti för en bra häst.

Jag har full förståelse för att saker måste få ha sin gång och att det måste gå den rätta vägen. Påhopp och förtal kan vi hålla oss ifrån, men man måste också få ge uttryck för sin åsikt; dock kan detta göras på många olika sätt utan att förnedra eller smutskasta ngn person eller häst.

Att så många är engagerade ser jag egentligen som ngt positivt, vi är måna om vår ras och om varandra och vi bryr oss om vad som händer i fjordhästsverige och inte att förglömma så har vi grannländernas ögon på oss oxå.

Jag vet inte om det går att få något vettigt ur detta..... :confused:

Kanske dags att krypa i säng....

Emily
2009-01-25, 18:18
Nu är ju flertalet av hingstsidorna uppdaterade på SFFs hemsida, och som jag förstår det är det de hingstar som betalat licens för året som får sina sidor "tända" igen=? Dessutom står det ju stationersort 2009, betyder det att situationen är utredd nu?

Bara undrar...

Pinge
2009-01-30, 08:25
Ja det verkar som om H-T har fått tillbaka sitt tillstånd. Jag vet dock inte hur motiveringen lyder.

Tequila
2011-01-04, 01:58
Att Hauk Thun hade lynnesfel var bara något de avundsjuka sa. Har själv ridit honom.