handdator

Visa fullständig version : Ny inom avel.

Josse
2007-01-03, 17:26
Hej!
Blev tipsad om denna sida av en på min MSN lista.
Först och främst, kul med fjordingforum :)

Nu till min fråga.. Jag har noll koll inom avel världen men är lite sugen på att ta ett föl av mitt sto. Men eftersom att jag inget vet inom detta så skulle jag gärna få lite hjälp :)
Ex, hur hittar man en bra hingst? Saker man ska tänka på osv.?
/En förvirrad Josse :cool:

Habina
2007-01-03, 19:16
Först måste du bestämma dig för varför du vill ta föl på ditt sto. Vad kan hon tillföra fjordhästrasen? Är det för att få ett föl som är från ditt sto eller har hon sådana kvaliteter att hon kan förbättra rasen?

Har hon visats för exteriördomare någon gång, så du har något slags omdöme på henne? Det är alltid bra, så man vet vilka styrkor och svagheter stoet har och kan matcha det mot hingstens styrkor och svagheter.

Vad har hon för härstamning? Det är bra att veta, så man kan rensa ut de hingstar hon är för nära släkt med.

En lista på godkända fjordhingstar, med information om vissa utav hingstarna, finns på http://www.fjordhasten.se/hingstlista.htm

Läs gärna vad vi har för avelsmål för fjordhästen! Finns på http://www.fjordhasten.se/avelsmle.htm

Kika på rasbeskrivningen också, så kan du lättare se vad din häst har för för- och nackdelar. http://www.fjordhasten.se/rasbeskr.htm

Josse
2007-01-03, 19:55
Jag vill ju ha ett föl av henne för att just få ett från henne. Vi skulle tagit på min förra men tyvärr, hann vi aldrig :( Därför vill jag "vara ute i god tid".

Den tidigare ägaren sa att hon ska ha haft föl tidigare samt att hon ska ha varit utställd. Jag har inga papper på det och de kan man väl inte få tag i?

E: Krossar 144
U: Blenda 2139
De andra har jag tyvärr inte här :/

Tack för ditt svar!!

Habina
2007-01-03, 20:39
Se där, då är hon släkt med min favorithäst, Furubäcks Ila. :D Ilas farfars far är Krossar 144. Än så länge består min släktforskningsbas av ridponnyer och deras "grundraser" och fjordingarna har fått stå tillbaka, så jag kan inte säga särskilt mycket om din hästs stam.

Men om hon haft föl tidigare (vilket är jättebra!) bör du kunna höra med tidigare ägare varför ägaren valde just den hingsten till stoet, och även förstås höra om du kan få kopia på utställningsresultatet. Under förutsättning att du har en bra relation med förra ägaren förstås. ;)

Jag aktar mig för att ge dig något konkret hingstråd, för jag har inte sett mer än en handfull fjordhingstar. Däremot kan jag tipsa om ridponnyhingst. :p

Men de hingstar som jag anser direkt går bort är Cirkus 251 och Julius 211 som har Krossar i stammen.

Vore kul att få namn och registreringsnummer/stamboksnummer på ditt sto, så jag kan lägga in i min släktforskningsbas. Vill du inte skriva det öppet kan du alltid pm:a!

Josse
2007-01-03, 20:49
Kul :D

Tyvärr har jag noll kontakt med tidigare ägaren och hon visste inte så mycke om det heller men visste att hon haft föl. Om det nu stämmer!?

Jag pm:ar om nummer :P

Lycka
2007-01-10, 19:24
Kul :D

Tyvärr har jag noll kontakt med tidigare ägaren och hon visste inte så mycke om det heller men visste att hon haft föl. Om det nu stämmer!?

Jag pm:ar om nummer :P

Grattis till ett sto med en bra och förvärvningssäker stam! Från den stostammen har det kommit många fina fjordingar! Har haft ett sto med Blenda 2139 som mormor här för betäckning 2 ggr, ett hingstföl efter Daler 180 , som numera är 4 år och finns på Taffsnäs, skall vara en jättetrevlig valack enligt uppgift därifrån! Ägaren har kvar hennes treåriga avkomma efter Tamlin Grönkulla 226 (se min avatar) som skall visas i vår. Mamman till dessa heter Gulldokka 3084 e.Krossar 144 u.Isabella 2743 e.Sindarve Tuff 57 u.Blenda 2139. Innan hon blev betäckt här fick hon ett hingstföl efter Furubäcks Seger 157 / Lycka

princip
2007-01-18, 12:05
Mamman till dessa heter Gulldokka 3084 e.Krossar 144 u.Isabella 2743 e.Sindarve Tuff 57 u.Blenda 2139

Vem är det som äger Gulldokka 3084? Vi har hennes helbror! Skulle vara roligt att se en bild på henne!

Lycka
2007-01-23, 18:10
Mamman till dessa heter Gulldokka 3084 e.Krossar 144 u.Isabella 2743 e.Sindarve Tuff 57 u.Blenda 2139

Vem är det som äger Gulldokka 3084? Vi har hennes helbror! Skulle vara roligt att se en bild på henne!

PMar dig!! Vilken bror, jag trodde jag hade koll på hennes avkommor!

Pettersborg
2007-10-09, 15:15
Tjo!!!
Betäkte du ditt sto eller hur gick det???????