handdator

Visa fullständig version : stallhyra

Musse
2009-01-05, 21:16
Hej
Är lite nyfiken på vad ni, liksom jag, som har era hästar inackorderade får betala i stallhyra och vad som då ingår/finns att tillgå!?!
Hade en liten konflikt med min hyresvärd för ca ett år sedan om det nya hyreskontraktet, dess pris men framför allt innehållet. Vore intressant att veta om min hyra är skälig i förhållande till vad som ingår. Antagligen skiljer det sig åt var i landet man bor och även stad - landsbygd, men ändå...
Någon som vill dela med sig? :)

Habina
2009-01-05, 23:47
Jag har Ariel i en lösdrift, där ingår utfodring av hö tre gånger om dagen, kraftfodergiva en gång om dagen samt halm och havre. För detta betalar jag 500 kr/månad. Under sommaren betalar jag 175 kr ( :eek: )...

Tillkommer förstås hö, det köper stallägaren in och så betalar jag i efterhand. Då det varit ett fåtal hästägare den senaste tiden har vi dessutom kunnat köpa tillskottsfoder (soja, mineraler) tillsammans. Väldigt smidigt!

Till gården hör en lada med stor uppvärmd sadelkammare, uppvärmt fikarum, enklare gräspaddock, rundkorall och 8 km banvall. :)

Här ser man en del av vinterhagen. De lummiga träden på långt håll (bortanför åkern) är en liten del av ena sommarhagen...
http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_25/19770000-19779999/640x480/19777286.jpg?0

En annan del, där det är lite mer kuperat:
http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_25/19920000-19929999/640x480/19921531.jpg?0

Slutligen min favoritbild, där man ser hur pass lång hagen är. Staketet går ända bort till det vita huset och det är ändå bara en tredjedel av hagen som syns. Den lilla pricken är alltså min Ariel. :p
http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_25/19440000-19449999/640x480/19441608.jpg?0

mysigamyzak
2009-01-06, 02:02
2500 i månaden på Ekerö i Stockholm. I hyran ingår morgon- och lunchfodringar, ut- och insläpp med täckesbyten. Kollektiva kvällar och helger, endast uteridbana. Vet inte hur mycket foder som ingår per dag då min lilla Myzak knappast äter upp emot de övre gränserna. ;) 1 torvbal i veckan ingår också.
Står dessutom i utebox, platserna inne i stallet kostar 500 kr mer i månaden (fast det är hundra gånger bättre med utebox, enligt mig iallafall).
Trivs himla bra i stallet, även om det är lite dyrt för att ligga så långt ut på Ekerö. Det blir ungefär en timme dit och en timme tillbaka, kommunalt.

Nedersta hagarna
http://i18.photobucket.com/albums/b122/Nickel_4ever/Favoriter/StalletochJossan001.jpg

Finfjordingarna i sin hage!
http://i18.photobucket.com/albums/b122/Nickel_4ever/Favoriter/StalletochJossan018.jpg

En till hagbild
http://i18.photobucket.com/albums/b122/Nickel_4ever/Favoriter/StalletochJossan063.jpg

Gurra
2009-01-06, 09:40
2500 i månaden på Ekerö i Stockholm. I hyran ingår morgon- och lunchfodringar, ut- och insläpp med täckesbyten. Kollektiva kvällar och helger, endast uteridbana. Vet inte hur mycket foder som ingår per dag då min lilla Myzak knappast äter upp emot de övre gränserna. ;) 1 torvbal i veckan ingår också.
Står dessutom i utebox, platserna inne i stallet kostar 500 kr mer i månaden (fast det är hundra gånger bättre med utebox, enligt mig iallafall).
Trivs himla bra i stallet, även om det är lite dyrt för att ligga så långt ut på Ekerö. Det blir ungefär en timme dit och en timme tillbaka, kommunalt.

Nedersta hagarna
http://i18.photobucket.com/albums/b122/Nickel_4ever/Favoriter/StalletochJossan001.jpg

Finfjordingarna i sin hage!
http://i18.photobucket.com/albums/b122/Nickel_4ever/Favoriter/StalletochJossan018.jpg

En till hagbild
http://i18.photobucket.com/albums/b122/Nickel_4ever/Favoriter/StalletochJossan063.jpg

Får man fråga vart på Ekerö du står? Höll till på Ekerö förrut och stått en en del olika stall där ute.

Gurra
2009-01-06, 10:04
Kan ju svara själv med. Har Atari på lösdrift i Grödinge på södra sidan av Stockholm. Hyran är ganska dyr men vet att de som hyr hela stallet + lösdriften har en hög grundhyra. Betalar 2200:- och då är det fri tillgång på hösilage med bra värden och ingår även lite kraftfoder. P som hyr allt tar hand om hästarna och ser till att det finns mat och vatten och mockar även ligghallen. Så ända jag behöver göra är ta hand om Atari. Tyvärr inte jättestor hage men den duger och de tre unghästarna som går där nu har plats att springa på. Lite bilder från hagen finns på hans bloggsida

http://atari.hovar.com/#post5

mysigamyzak
2009-01-06, 12:06
Får man fråga vart på Ekerö du står? Höll till på Ekerö förrut och stått en en del olika stall där ute.

Stall Asknäs heter det, ligger som ett av tre stall vid Ekerö Kyrka.

Gurra
2009-01-06, 17:28
Stall Asknäs heter det, ligger som ett av tre stall vid Ekerö Kyrka.

Okej då vet jag vart det är. själv har jag stått på Rastaborg och på färingsö och på Kungsgården på Drottningholm.

mysigamyzak
2009-01-06, 20:17
Okej då vet jag vart det är. själv har jag stått på Rastborg och på färingsö och på Kungsgården på Drottningholm.

Jag drar mig till minnes att jag har hört något om att det stått en fjording på Kungsgården. Vad heter din häst?

Gurra
2009-01-07, 08:23
Jag drar mig till minnes att jag har hört något om att det stått en fjording på Kungsgården. Vad heter din häst?

Det var med min äldsta häst Gusten jag stod där. Det var ganska skoj för många lyfte på ögonbrynen när de såg en fjording på Kungsgårn. Vi trivdes bra där men flyttade där ifrån april 2007 när jag lånade ut Gusten på foder.

mysigamyzak
2009-01-07, 21:45
Det var med min äldsta häst Gusten jag stod där. Det var ganska skoj för många lyfte på ögonbrynen när de såg en fjording på Kungsgårn. Vi trivdes bra där men flyttade där ifrån april 2007 när jag lånade ut Gusten på foder.

Men då vet jag precis! Har hört talas om gamle hästen din genom någon bekant i stallet tror jag. Det är ju inte många fjordingar ute på Ekerö över huvudtaget så det är ju inte så svårt att hålla lite koll. Fast vi är ändå fyra stycken ute hos oss. :)

Monica Aronius
2009-01-09, 17:22
Jag tar 600 kr/st i stall hyra ingår inget, men man kan köpa halm till strö och höansilage tar då 300 kronor balen som är storbal c:a 400 kg
men hon som hyrde hade en höbalar ungefär varannan månaden för två friserhästar
Bor i glava värmland

Jens
2009-01-12, 11:51
Jag betalar 675 kr i månaden och då ingår box, halm, morgonfodring. Havre köper jag på gården där jag står och hösilage köper vi gemensamt. In och utsläpp hjälps vi åt med, det blir 5 ggr. per månad vi är 12 hästar i vårt stall. Siste man kvällsfodrar men ibland får vi hjälp med det också. Jag har min häst strax utanför Malmö med ridhus intill.

Efwa
2009-01-12, 12:45
Jag betalar 3 175:- och då ingår per månad:

10 kg foder (hösilage och havre tillsammans)
betfor
8 balar torvmix eller spån
ut och insläpp
täcke på och av vid dessa in och utsläpp

Du betalar inte mindre om du tar mindre foder eller färre balar, men betalar om du tar mer än det som ingår.

Då ska man veta att vi står billigt. Jag bor 1,5 mil norr om stockholm.

Ceana
2009-01-14, 21:28
Jag betalar 500 kr för en utebox och då ingår ingenting mer än boxen, vatten och el. Vi hjälps åt med In och Ut släpp samt lunch fodring, det blir ca 5 pass per vecka. Hösilage och torv tillkommer, vi köper in det tillsammans i en större mängd för att få ner priset (jag ger 375 kr för en storbal med hö och 45 kr st för torven).
Vi har en uteridbana

Jag bor i Blekinge.

Musse
2009-01-16, 07:56
Vad roligt med så många svar!
Det verkar skilja ganska mycket i pris beroende på vad som ingår och var man bor.

Jag betalar 1350 kr/månad i hyra (för D-ponny, hyran skiljer mellan storl.). Då ingår boxen, in- och utsläpp, 6 kg hö eller 8 kg hösilage (beror på vad vi använder), en halv liter kraft, betfor. Ganska lite hö/hösilage tycker jag...
Vill jag ha täcke på och av kostar det extra, 100kr/månad. Mockning kan jag köpa till för 25 kr/dag, men bara helgfria vardagar.
Därutöver ingår det stallpass, då jag ska ta hand om stallets alla hästar, ungefär en kväll och en morgon/månad.
Paddock finns, men eftersom där är ridlektioner 4 dagar i veckan är tillgången begränsad. Jag får inte vara i paddocken då, om jag inte betalar och är med givetvis.
Det lite udda i hela situationen är att min fjording är den enda inhyrda hästen i stallet, de andra är ridskolehästar. Så jag är ensam hyresgäst vilket gör att man är lite liten och ensam i diskussioner med hyresvärden.
Konflikten som jag skrev om handlade bland annat om att priset höjdes från 900 kr/månad inkl mockning till 1350 kr/månad exkl mockning. Gamla priset var otroligt bra, jag vet, men jag ansåg att höjningen var lite chockartad. Gamla kontraktet var på drygt en halv A4-sida och ganska trevligt formulerat, medan det nya är två sidor långt med paragrafer och "byråkratspråk". En formulering som jag dock lyckas få ändrad handlade om att jag som hyresgäst skulle mocka hagen där min häst gick (nu ska detta göras tillsammans med hyresvärden). I konflikten låg också att det framkom att någon/några hade ifrågasatt bland annat varför jag inte mockade själv (= det ingick i kontraktet) samt lite annat skitsnack. Jag tyckte det hade varit mer renhårigt att framföra sånt direkt istället för att komma med allt detta i samband med kontraktet.
Till det hela hör också att detta är en liten klubb där jag är väldigt engagerad. Man ställer alltid upp när det är tävling, fixardagar e.d. I och med att man är i stallet mycket gör man också mycket småsaker hela tiden. Att plötsligt få ett vääääldigt detaljerat kontrakt gjorde att jag kände mig ifrågasatt och att det man faktiskt redan gjorde, helt frivilligt, inte kändes uppskattat.

Ojojoj, nu har jag fått skriva av mig lite! Hoppas någon orkade läsa.... :o
Fortsätt gärna att dela med er av era stallhyror, hyresvillkor mm.

Herkules
2009-01-17, 22:10
Var tvungen att dela med mig lite också! :)
Jag står i Grödinge, söder om sthlm och där är kallhyran på 800:- (kollektivstall) så det är inget som ingår, men det blir ändå inte mer än 1500:-/mån om man splittar alla priser (hö, torv etc) per månad. Men jag letar efter ett nytt stall med upplyst ridbana eller dyl. helst inärheten av mitt nuvarande stall.:)

LJOSSA
2009-01-18, 18:29
Jag hyr ut stallplatser, tre stycken boxar, och vi tar 600 kr per månad kallt inklusive moms. Sen finns hösilage, hö och spån att köpa till om man inte vill ta hem själv. Jag står för ut, in, lunch och nattning av hästar. Lägger på och ar av täcken. Tjejerna brukar avslasta med något pass då och då om det passar med när de är här.

tinjun
2009-01-18, 21:09
Jag betalar 1600kr (norska)/månad i hyra (utegång). Det är for hösilage, vatten och el.
Jag bor 15 min från Oslo.

Gurra
2009-01-23, 08:29
Var tvungen att dela med mig lite också! :)
Jag står i Grödinge, söder om sthlm och där är kallhyran på 800:- (kollektivstall) så det är inget som ingår, men det blir ändå inte mer än 1500:-/mån om man splittar alla priser (hö, torv etc) per månad. Men jag letar efter ett nytt stall med upplyst ridbana eller dyl. helst inärheten av mitt nuvarande stall.:)

Å en grödinga häst till så roligt! Vart står din häst nu? Vi har lediga boxar i vårat stall och det finns en ridvolt på gården men kan hyra in sig på. Vill du veta mer så maila mig på lillan23@hotmail.com

Eia
2009-01-23, 11:20
Jag intygar att Gurra står i ett himla trevligt stall med BRA anläggning! Såg ut att finnas bra rid & körvägar också!

EminaM
2010-07-01, 16:23
På "vårt" stall gäller detta(har dock ingen häst själv):

Priser på uppstallning

Tillsvidare uppstallning:

Box 1050kr/månad

Spilta 800kr/månad

I priset ingår, 1 höbås, utsläpp och utfodring vardagar, morgon, lunch, middag.

Plats i rasthage, ett täcke av, ett täcke på.

Pris för benlindor/benskydd

200kr/månad

------

Tycker ni detta är rimligt, bra, eller dåligt? Dock står det "Tillsvidare uppstallning", menas det då bara tills man hittat annan stallplats någon annanstans?
Detta är alltså ridskolan i Vilhelmina, Västerbotten.