handdator

Visa fullständig version : Varning för Manar & Svansar

Arko
2007-01-04, 07:48
I alla fall om man är sugen på fjordinformation...

I Bokus beskrivning av boken Manar och Svansar av Carolyn Henderson står det
"Här ges även råd om hur man klipper fjordhästar, så att deras traditionella ståndman blir jämn och fin."

I boken står att fjordhästar har av tradition ståndman. Samt att man bäst klipper ståndman med maskin....thats it....trist.

Jag har sökt med ljus och lykta efter information och tips om hur man klipper fjordhästar och så går jag på denna nitlott =(

Efwa
2007-01-04, 10:03
Någon skriftlig information vet jag inte om det finns. Men jag har alltid kört med sax.
I våran förening har vi haft manklipparkurs två gånger och jag vet fler som blivit hjälpta av det. Kanske be din lokalförening om att ha en sådan.

Erfarenhet är nog det bästa rådet. Testa olika saxar och olika sätt att klippa. De första åren kan bli riktigt dåliga.
Min förra häst var lätt att klippa rätt båge på. Men denna är olika varje gång och aldrig är jag jättenöjd.

Jag har nog aldrig sett någon fjordmänniska som klipper med maskin, men det finns säkert.

Efwa
2007-01-04, 10:05
Ah, glömde säga........man ska aldrig klippa pannlugg och svans. Men svansen gå ändå här under saxen här ibland när den börjar släpar i marken. Jag ser då till att den klipps så det inte syns att den är det.

Jag anser att det är lika viktigt som att man SKA klippa manen.

Arko
2007-01-04, 10:50
Jo, det är just det. Det blir olika VARJE gång....tänkte bara om det finns några enkla husmorstips? Även om man följer "utväxtranden" så blir det ju inte likadant som gången innan. Det är så frustrerande när man någon gång blir någorlunda nöjd.:o

Tanja
2007-01-05, 20:34
Jag har tänkt om man kunde klippa ut en mall av tex av kartong eller liknande. Det skulle föreningen kunna klippa till så att det blir rätt mått och så. Så skulle man bara lägga mallen där och klippa därefter. Enkelt! Eller hur.
Jag klipper med känsla och med sax. Blir olika varje gång :rolleyes:

Charleston
2007-01-06, 00:05
Innovativ idé! Fast det lär ju behövas ett antal mallar för långa, korta, tjocka och smala halsar :)

Om det är ett "måste" med klippta manar så borde ju fjordhästföreningen ta fram något material med tips och trix till medlemmar som inte har möjlighet att delta på kurser eller som har slöa lokalföreningar. De som håller kurserna borde väl ha något material eller går de bara på egen erfarenhet? Varför inte släppa detta material till medlemmarna i så fall?

Efwa
2007-01-06, 13:26
Fast det finns ju en liten beskrivning. Det är att högsta punkten på bågen ska vara precis över bogspetsen.

Egentligen behöver man ju inte veta mer om själva bågen. Men det svåra är ju att klippa rätt. Mallar är ju knappast någon idé även om den var lite kul. Varje häst är unik och det kanske är bättre att göra en egen mall den gången man tyckte det var supersnyggt. :-)

Jag använder fiskarsax och börjar med att klippa efter utväxtranden, men eftersom det verkar växa mest framtill så klipper jag lite mer framtill efter jag klippt det första. Jag klipper vitt, svart, vitt, från en enda sida. Ofta spayar jag manen med vatten och kammar den först. När man kammar så går jag sedan till rumpan och kollar att jag inte kammat över manen för mycket åt ena hållet, för då kommer den ju bli kortare på ena sidan och längre på andra när den torkar.

Samtidigt som det är en hel vetenskap så är det ju faktiskt ganska enkelt.

Anledningen att min förra var lättare att klippa var att hennes hals mest var i ett läge oavsett fart, humör eller gren.
Min nuvarandra har olika halsar för allt han gör. Att få rätt båge blir alltså lika många förslag som sekunder på en minut. Man får göra det bästa av situationen och bestämma sig vilken hals man klipper efter. Ja, jisses.

KattenFindus
2007-01-21, 10:38
som har slöa lokalföreningar.

Men varför inte börja engagera sig lite då och kanske motivera igång en kurs i just det? Det kan ju gå ;)

Annars så tycker jag det är enklast att klipppa om manen är lite blöt så den går att få att hålla sig lite mer "ihop".
Men just nu har jag hamnat i ett oflyts läge, det ser för jäkligt ut på alla hästar.
Gruvar mig just nu för att ta ta i nästa man som behöver en omgång,
visst det kan gå bra men *brrrr*

Appropå maskinklippning av man så vet jag av en som gjorde så när hon hade fjordhästar, den ena är såld och den andra har dött (åldern) men hon lånade en AlfaLaval och körde med. Förvånande bra resultat, men maskinen var verkligen bra också, min fungerar inte till sådant...
Blev nyfiken och testade en gång.

prillan
2007-01-21, 15:35
Ett tips om fjordingen har mycket bred man som blivit för lång och viker sig utåt är att med sax eller maskin klippa ner den till bara några centimeter. När den växer ut igen är det lättare att hålla efter den. Eftersom det kan ta ett tag för manen att växa ut igen så kan det ju vara lämpligt att göra detta radikala drag på vintern. Vi testade sent i höstas och det fungerade.

SaraW
2007-01-21, 18:16
Touché! :p

En av mina pållar skäms över att visa sig just nu...här handlar det om millimeter.