handdator

Visa fullständig version : Hauk Thun

Williams_Mamma
2009-03-22, 16:52
Är det någon som vet hur det har gått med HT? Jag har på ryktesvägen hört att han är tagen ur avel.. Någon som är mer insatt får gärna berätta mer!

stuteri udda
2009-03-22, 19:11
Han visades i fredags på Grevagården, och skötte sej exemplariskt både hos vet och i visningen. Men blev tagen ur avlen pga tidigare beslut! Vilket för mej fortfarande är helt oförståeligt då man tidigare INTE följde gällande reglemente! Jag tycker att en annan oberoende nämnd skulle fått bedömma honom, för sittande skulle väl av princip skäl inte ta in en hingst igen som dom tagit ur, och dessutom gjort fel?! Hoppas att hela fjordhästsverige protesterar högt om detta! för det får inte gå till så här!
Nu säger jag vad jag tycker igen och hoppas att folk respekterar det och inte kommer med en massa banala påhopp!! (som det gjorde i höstas)

Emily
2009-03-22, 19:34
En annan sak jag inte förstår är hur två av hans söner kunde godkännas i höstas??

Hur fungerar det...?

tracyblue
2009-03-22, 19:44
Jag skriver mer än gärna på en protestlista. Ska det vara på det här viset så blir man avskräckt att öht visa hingst i framtiden. Och främjer det ver´kligen aveln att ta ut en tydligen välbeprövad hingst ur aveln, som ffa har en önskvärt färg?

Bara för principens skull behöver detta tas upp!!!

Williams_Mamma
2009-03-22, 20:07
Jag håller med Tracyblue och skriver också mer än gärna på en protestlista!!

Williams_Mamma
2009-03-22, 20:08
Det hade varit intressant att läsa en redogörelse för vad som hänt hos den tillfälliga hingsthållaren + varför de tagit beslutet att inte låta honom fortsätta verka i aveln.

Sara
2009-03-22, 20:12
Det är väl helt otroligt att man åker med en hingst för att den ska bli bedömd- få en ny chans och värderas objektivt, den sköter sig utmärkt .... och att den sedan inte blir godkänd p.g.a tidigare beslut/händelser DET är INTE en ny bedömning och definitivt inte av objektiva personer...

Jag tycker absolut att någon oberoende skulle bedöma Hauk Thuns varande eller icke varande i aveln...

Habina
2009-03-22, 20:41
Tracyblue: Inte bara en hingst med önskvärd färg, dessutom en hingst som har udda stam och hittills (2004-2007) betäckt 40 ston och lämnat 32 fölungar. Det vill säga 80 % :eek: dräktighet!

Får jag tid i morgon tänker jag skriva ett argt inlägg på min blogg och jag är definitivt med på en protestlista!

tracyblue
2009-03-22, 20:47
helt klart, inte bara färg, stamm mm, han verkar som sagt haft en hel del att tillföra fjordaveln och vad är svenska domare så rädda för egentligen?
Kanske har att göra med att inte våga stå på sig? I så fall: fy skam, för en domare ska väl vara opartisk och döma en häst efter dagsformen, inte efter gamla resultat....

Pinge
2009-03-22, 23:01
En protestlista är nog tämligen verkningslös då dessa promenenta herrar inte verkar bry sig om annat än egen prestige. Tror inte ens att de skulle nedlåta sig till att följa med i disskusionerna här på nätet ens om vi bad om det.

Ganska skämmande att avelsvärdering är så prestigefyllt och att man inte skulle kunna tänka sig att ändra ens på felaktiga beslut. Att så hingstnämnden hotar med att avgå och inte befatta sig med fjordhästar mer om beslutet ändrades är ju än värre.
Liknelsen med att sitta i en sandlåda och kasta sand på varann ligger ganska nära till hands

Williams_Mamma
2009-03-24, 09:00
Det hade ju varit önskvärt att offentliggöra en redogörelse om Hauk Thun. Det är ju till intresse för hela fjord-Sverige om han nu blivit kasserad p.ga. "lynnesfel"..