handdator

Visa fullständig version : 18 fjordingar säljs på auktion

Eia
2009-04-05, 09:26
Hej!
Är det nån av er i Skåne som ska på auktion i Borrby/Skåne när 18 fjordingar ska säljas och en massa vagnar (+ardenner & travare) den 2e maj 2009?
Kolla annonsen på Blocket: http://www.blocket.se/vi/20978582.htm?ca=11_s

P.M. som annonserar köpte en gång Gulldocka och Saga av oss, hon som är med här i detta forum :) Kan tänka att det blir en riktig bonnauktion från förr med en massa intressanta hästar och grejjer! kul!

Gurra
2009-04-05, 12:59
Jag såg annonsen på blocket och min första tanke var att tur att det var för långt att åka. Annars hade man säkert kommit hem med en fjordis och en vagn :)

Anna F
2009-04-05, 13:08
Jag bor en dryg mil därifrån men jag ska nog inte dit ändå. Ska kolla i vår tidning den 17e för då är det en mer utförlig annons över hästarna.

Habina
2009-04-05, 13:11
Anna F: Kan du inte skriva listan här då, så vi andra vet om det är värt att fixa en bulvan. :)

Anna F
2009-04-05, 19:38
Absolut! Ska bara komma ihåg det också =) 17 har jag för med det stod här i tidningen att det skulle skrivas mera. Kanske jag tom åker dit och tittar på vagnar....

Saga
2009-04-05, 20:43
Hade jag inte tävlat den dagen hade jag åkt dit! :cool:

stuteri udda
2009-04-05, 22:04
Jag jobbar den helgen, men hade ändå inte tänkt att åka dit. Denna typ av auktion med "billiga" halvhanterade hästar är ju en del av uppfödarens och marknadsföringens baksida. Missförstå mej nu inte men det är ju ofta så att dom köps in billigt, hanteras en del och säljs lite dyrare.......... Vi uppfödare får ju tyvärr höra att vi är alldeles för dyra med våra hästar! Och kanske detta är en del av förklaringen?? Det går säkert att hitta både bra och mindre bra hästar på auktioner men det är ju lite som att köpa grisen i säcken.

Lycka
2009-04-05, 22:14
Tävlar precis som Saga, (den här gången tar vi er!!!!) men hade ändå inte åkt. Jag är inte heller nån förespråkare för hästauktioner och tror precis som föregående talare (skribent) att man biter sej i tummen om man tror att man gör några hästfynd på sådana tillställningar.

Anna F
2009-04-06, 05:59
Udda har nog missuppfattat det hela. Detta är hästar som är både ridna och körda som säljs här. Har bara fått positiva kommentarer om försäljaren i fråga. Ska vara en uppfödare på fjord??!! Varför dom skulle vara dåligt hanterade vet jag inte var du får ifrån heller. Det är ett fint ställe, har kört där förbi flera gånger.

Pettersborg
2009-04-06, 09:26
Ja jag tänker då inte bemöda mig att åka på en auktion med hästar utan gröna pass, ringde telenr som stog i annonsen, nä det fanns nog ingen stam på hästarna förutom ett niårigt sto med en språngsedel från danmark där man kunde se vem pappan var, lät inget vidare. Men vill man ha en häst att lufsa runt i skogen på ja då kan man nog få en billigt.

Lycka
2009-04-06, 12:38
1 sto med gröna papper, resten röda, flertalet importerade via hästhandlare från Danmark.

Är inte odelat glad över auktionen, absolut inget fel på hästägaren, en snäll och trevlig farbror som jag hjälpt att förmedla bl.a ovanstående fina, Gulldokka åt, men auktion är för mig tyvärr förknippat med hästhandlare som håller bakom husen med sina bilar, för att förmedla vidare till slakt, fulla skrälliga gubbar och hästar uppbundna i långa rader utan vare sig vatten eller skydd för solen.
Kanske för att jag är uppväxt med marknaderna i Hörby, Hästveda och Sjöbo?

Men hur som helst så måste det väl kännas tryggare att handla hästar av uppfödare som moftast lämnar uppfödargarantier och skriver avtal?

Pettersborg
2009-04-06, 14:56
Vem kan glömma dessa hästauktioner ?
Jag satt i styrelsen för svenska hästars värn ett par år i slutet på 90 talet, och jobbade en hel del med slakttransporterna till italien, även med att lägga ner dessa hästmarknader, glömmer alldrig min första och sista resa till sjöbo, kan se dessa bilder framför mig än i dag. Jag e glad de flesta är borta i dag, men det finns ju dem som ordnar lite privata auktioner än i dag.

Anna F
2009-04-06, 20:53
men såå billigt kan dom väl ändå inte säljas att dom kommer gå till slakt? Då ska dom säljas för 3000 kr typ

Anna F
2009-04-17, 13:22
stod inget idag i tidningen som utlovat, här är en länk från Blocket dock. http://www.blocket.se/vi/20978582.htm?ca=23_13_s&last=1

Alabama
2009-04-20, 19:23
Men hur som helst så måste det väl kännas tryggare att handla hästar av uppfödare som moftast lämnar uppfödargarantier och skriver avtal?

*Ny medlen kastar sig in*

Men det beror sig ju på vad man vill ha ut av hästen osv... Ett sto att avla på eller en tävlingshäst vill man ju ha stam på naturligtvis. Men en skogsmulle är det väl viktigare att psyke och kemi klaffar med?

Men absolut är det tryggare att köpa direkt från uppfödare, man vet ju mer vad man får... Men får ju garanterat upp med en betydligt större summa pengar oxå.

Alabama
2009-04-20, 19:28
Hej!
Är det nån av er i Skåne som ska på auktion i Borrby/Skåne när 18 fjordingar ska säljas och en massa vagnar (+ardenner & travare) den 2e maj 2009?

You bet :D

Alabama
2009-04-20, 19:30
Jag jobbar den helgen, men hade ändå inte tänkt att åka dit. Denna typ av auktion med "billiga" halvhanterade hästar är ju en del av uppfödarens och marknadsföringens baksida. Missförstå mej nu inte men det är ju ofta så att dom köps in billigt, hanteras en del och säljs lite dyrare.......... Vi uppfödare får ju tyvärr höra att vi är alldeles för dyra med våra hästar! Och kanske detta är en del av förklaringen?? Det går säkert att hitta både bra och mindre bra hästar på auktioner men det är ju lite som att köpa grisen i säcken.

Det erbjuds ju möjlighet att komma och provrida/köra & titta i veckan innan auktionen... och om jag inte är alldeles ute & cyklar så gäller väl reklamationsrätten även om hästen är köpt på auktion och det skulle visa sig att den inte lever upp till det som utlovats vid köptillfället?

NilsLore
2009-04-20, 21:47
Jag jobbar för Per och vill säga att hästarna faktiskt har det jättebra där. Vissa av dom har haft en svår start i livet och andra har varit på väg till slakt i Danmark när per köpte dom, men nu när vi jobbat med dom i ett år så har det blivit otroligt fina hästar många av dom. Några hästar Per köpte för något år sedan sades det om att det aldrig skulle bli häst utav dom, dessa hästar är nu dom finaste vi har i ridning och körning.
Vi har även många hästar som vi har antingen köpt från uppfödaren, och många som vi haft sedan dom varit ca 1,5 år och har kunnat följa dom under längre tid.
Jag varken tjänar eller förlorar på att "hylla" Pers verksamhet i detta forumet, men jag är väldigt förtjust i hästarna och tycker det är tråkigt att läsa så dåliga kommentarer om auktionen :(
Jag hoppas även att det kommer dit många seriösa blivande hästägare så att våra söta små tjockisar får ett bra hem. :)
Till sist vill jag också säga att ingen av hästarna kommer säljas för slaktvärde (tror det ligger på 3000?).

Pinge
2009-04-21, 07:44
Seriösa köpare är ju egentligen viktigare än vem som säljer.

Alabama
2009-04-21, 07:51
Seriösa köpare är ju egentligen viktigare än vem som säljer.

DÄR slog du huvudet på spiken!

Eia
2009-05-03, 07:23
Någon som var på auktionen i går och kan lämna en rapport? :)

Anna F
2009-05-04, 10:41
Det såldes flera fina fjordingar där och den billigaste har jag för mej kostade 8000kr och den dyraste kostade 19500kr PLUS moms. Jättefina hästar. förvisso såldes en tvååring som var undernärd och ful och den tror jag gick för 4000 men är inte säker, kan varit 3 också, plus moms. Men den räknar jag inte in. alla andra var jättefina