Visa fullständig version : Rusar.
Hej!
Jag har ett fjordingsto som rusar så fort hon ser ett hinder. Även om det bara står på ridbanan och man råkar komma lite närma det. Vi har tidigare hoppat jätte mycket men just pga att hon börjat rusa mot hinder så slutade vi för jag blev lite små rädd. Vårat mål är att komma igång att hoppa igen. Men just nu kör vi abra massa dressyr och lydnadsövningar som funkar perfekt, förutom när de kommer fram hinder eller bommar.
Någon som vet något sätt man kan försöka träna bort henne på att inte rusa?
Vi tränar dressyr för tränare minst en gång i veckan.
Hej Saga!
Kan du inte försöka hitta en tränare med hoppinriktning och ta några lektioner bara för att få tips med just det problemet? I vilken landsända bor du? Någon kanske kan tipsa om någon bra tränare?
Hade jag varit du hade jag haft bommar framme jämt och tränat lydnad. Ibörjan bryr du dig inte om att de finns där. Gör ingenting. Rid bara förbi och förbi och förbi.
Sen börjar du försiktigt göra någon övning, tex, göra sidepass över, mellan, runt osv. Lägga bommar i en fyrkant och vända på framdelen/bakdelen, cavaletti på rakt spår, böjt spår, olika höjd och olika avstånd så att hästen måste klura lite.
Nya övningar hela tiden så att din häst inte har en aning om vad som förväntas. Ett hopp är ju ett hopp. Det har den ju listat ut redan när den ser hindret och laddar. Du måste först och främst ha fullständig lydnad på din häst så att han inte rusar mer.
Du måste förekomma hästen och vara sträng. Den FÅR inte bli okoncentrerad i närheten av bommarna. Tappar den koncentrationen, upplys den om att du faktiskt sitter på ryggen, gör en volt och försök igen. Fjordningar är envisa så du kan få hålla på och göra om gång, på gång, på gång. Ge inte upp! Det är du som bestämmer vad ni gör när ni rider, inte hästen.
Planera din ridning, var konsekvent och försök att hela tiden vara intressant för din häst så den väntar på vad du ska hitta på härnäst.
Lycka till!
Tack för ditt svar :)
Jag bor i Skåne.
De är tänkt att vi ska träna hoppning för samma tränare som jag har i dressyren men just nu vill hon lägga allt på dressyr...
Det ligger oftast bommar framme i paddocken och vi prövar att göra volter runt dom, går in mellan dom, gör halt och ryggar mellan dom ibland osv.
Och envis till max är jag, jag ska vinna så är det bara ;)
Testade faktiskt att hoppa ett litet skutt idag. Först red jag i en 8volt framför sen mot hindret i sakta trav men några meter innan så drog hon, samt efter hindret med. Hon är säkert jätte glad för att få hoppa eftersom vi inte gör de så mycke längre men de är ju som sagt för att de blir såhär. De är inte så kul att inte ha kontrollen.
Gå in på Tränarportalen (http://www.tränarportalen.se/tranarportalen/Src/TPWelcome.asp) och sök tränare i Skåne i sökfunktionen till höger. Kanske hittar du någon som passar =)
Jag skulle inte hoppa ett endaste litet skutt förrän hästen lyssnar till 100%. Lägg massor av tid på ledarskapsövningar, det lönar sig i längden.
Låt henne aldrig någonsin få chansen att rusa mer. Utmana inte!
Tack =)
Jag gjorde det då jag "tränade" för en tjej, dock inte utbildad men hon bad mig göra det för att se hur hon gjorde.
Idag var hon hur lugn som helst när vi red vid hinderna, men idag var även en annan häst med så de kanske var det, jag vet inte.. :cool:
Länken funkade inte. Men jag tror jag hittade sidan på annat sätt. Tack.
Charleston
2007-01-23, 12:21
Hej Saga
Om du kan utesluta att hästen kan ha blivit osäker och rusar av den anledningen, har ont eller har illa passande utrustning eller att du själv stör hästen på något sätt kan du bygga upp låga studs.
En rad med hinder får hästen att sansa sig en smula för att den måste hejda sig och kolla in kommande hinder så att den inte kommer fel i stegen inför nästa hopp.
Hej!
Ont har hon verkligen inte. Men min tränare säger att hon verkar tappa sin balans i ena varvet, kan vara möjligt de är därför hon rusar. Visserligen var hon skadad i ena benet en tid men de var inget allvarligt och hon är helt bra nu.
De är nog mycke mitt fel till att hon rusar för jag är så osäker eftersom hon bara rusar så krymper jag ihop lite. Men vi ska ju hoppa för min tränare snart. Men bara pröva lite....
Hoppade 5 hinder i följd med ett galoppsprång, gick jätte bra förutom att innan fick jag hålla som bara den för att de inte skulle bli fel och efter sista så rusade hon också...
vBulletin v3.6.2, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.