handdator

Visa fullständig version : Fjordingresa runt Östersjön

princip
2006-11-14, 10:17
Fjordhästbloggen (http://www.xn--fjordhstbloggen-5kb.se/familjen-husted-nissen-overklagar-7.html) skriver om den danska familjen som sålt alla sina ägodelar för att göra en resa med häst och vagn runt Östersjön. Nu har ekipaget stoppats av svenska djurskyddsinspektörer.

Vad ska man säga? Är det här verkligen den värsta form av djurplågeri som finns i Sverige? Varför lägger de inte sin arbetstid på något vettigare?

gyllengul
2006-11-14, 15:58
Själv vet jag inte om detta verkligen är den värsta form av djurplågeri. Jag har inte sett hästarna med egna ögon så att säga. Spontant kan man ju känna att som hästmänniska tar man inte en tvåårsutflykt om man inte har hästar som är tränade för det. Man lär ju ha planerat resan i minsta detalj när man nu säljer sitt hem. Folk är ju rätt snabba på att döma andra (det är ju bara att kolla i vilket stall som helst...) så familjen kan ju ha fått en hel del oförtjänt kritik. Jag vet inte jag, är det någon som har sett familjen passera? Det borde väl synas ganska tydligt om hästarna mår dåligt på något vis? Eller?

Milla
2006-11-16, 13:27
Vad jag har hört så var en av hästarna jättesmal. Hade förmodligen inte fått tillräckligt med mat...

princip
2006-11-18, 11:48
Det återstår att se vad överklagandet leder till. Men därefter är det kanske ändå dags att stanna för vintern...

SaraW
2006-11-18, 17:25
Ehum, enligt arbetarbladet ska mannen i familjen ha sagt att en av hästarna varit medtagen pga mask. Frågan är hur stor parasitbörda denne häst hade INNAN de startade? Sen vet man ju som vanligt inte vad som stämmer i media...

Hoppas bara att hästarna har det bra och att de har någonstans att bo i väntan på beskedet och att familjen fortsätter att träna dem under uppehållet.

Arbetarbladet (http://www.arbetarbladet.se/local_article.php?id=452445&avdelning_1=101&avdelning_2=0)

cowboy
2006-12-09, 13:30
Första gången jag hört talas om en mager fjordhäst.

Fodong
2007-01-03, 13:39
Första gången jag hört talas om en mager fjordhäst.

Knappast första gången jag har hört talas om det...
Varför skulle inte en fjordhäst kunna ha såna problem?

GubbenPettsson
2007-02-11, 23:34
Hittade deras hemsida:
http://www.stjernen.eu/
Var en del diskussioner på buke om detta, men det var ju en stund sen. Har för mig att vagnen var lättare än vad som först påstods.

PQ
2007-04-11, 15:53
Någon som vet hur det går för våra danska vänner?

PQ
2007-04-11, 16:05

GubbenPettsson
2007-04-12, 19:22

De tröttnade på den svenska byråkratin, även om de vann i länsrätten, stod om det, bl.a. i Land lantbruk. Veterinären och djurskyddsinspektör är ett gift par och betraktades som jäviga av länsrätten, vilket upphävde deras tidigare beslut. Just nu bogseras vagnen av LRF ungdomen, med traktor, upp till Haparanda, så att deras resa kan fortsätta i Finland.
Påskhelgen tillbringade de på en camping i Nordmaling. Gå in på deras hemsida som jag skrev in länken på tidigare.