handdator

Visa fullständig version : Fodring

juliiaaa98
2011-01-17, 12:06
Hej!
Jag ska åka och hämta min fjording om några veckor och jag vet inte riktigt hur man gör en foderstat till en fjording.
Hur är en normal foderstat till en frisk och glad fjording?
Hur mycket hö ska en normal fjording ha?
Tänkte bara fråga er hur nu gör era foderstater:)

Habina
2011-01-18, 07:54
För att kunna räkna foderstat behöver man veta vad grovfodret innehåller, hur mycket hästen väger samt hur mycket den arbetar.

Om du har möjlighet att få tidigare foderstat + det grovfodrets innehåll så har du det lite lättare, för då får man i alla fall ett hum om hur mycket hästen brukar behöva.

En foderstat är ett stöd till utfodringen, ingenting man skall stirra sig blind på. En häst kan ha mycket lägre eller högre behov än vad tabellerna föreslår.

Efwa
2011-01-18, 11:46
Det första man bör tänka på är att en fjording inte ska ha "trivselvikt" eller "vara lite överviktig" som många fjordhästägare på större forum ofta påstår.

Sedan har ju höjden på din fjording mycket med vikten att göra med tanke på att den minsta fjording vi sett är 126 cm och den största 158 cm, men man antar att din ligger någonstans vid 140 cm eller så.

Min fjording som är 138,6 cm väger runt 350 när han är som bäst. Men, att han hamnar där är inte ofta alls, man blir glad när det händer liksom. Vi kämpar hela tiden mot gräset i hagen som trots kort, kort längd verkar ge mer fett än något annat.

Våra förra fjordingar behövde man inte alls räkna på utan hade det där 1-1,5 kg hö / 100 kg fjording i tankarna och det fungerade bra. Det var bara att höja och sänka efter hur vi motionerade.

Den jag har nu MÅSTE jag ränka foderstat på då han reagerar starkt på proteinbrist genom slöhet och orkeslöshet.
Det är vad jag förstår lätt att skicka in hö för analys (vi får vårat med leveransen) och sedan gå in på hippocampus och få det hela uträknat per automatik.

Det man måste förstå är att "hård motion" är det ingen fritidshäst som genomför längre. Så kryssa i lätt motion eller högst medel om du tycker att du tränar hårt. Man måste nämligen trycka i det för att få en mer rättvis foderstat.

Lycka till och var inte rädd att fråga mer. Kanske finns det någon foderkunnig i din närhet som kan lite om kallblod som kan hjälpa dig?