handdator

Visa fullständig version : Välskolad häst som spårar ur

A.R.N
2007-01-22, 17:19
Vad gör man när en relativt välskolad häst plötsligt inte kan samla sig i galoppen utan bara ångar på som en tok. Är nervig och bara går och väntar på att få dra på i längsta utsträckta läget med nosen i backen och bakbenen två kvarter bort. Är okoncentrerad och kan inte ens gå böjd runt inner skänkel? Eller ställa sig i nacken? Som inte kan inte stå still i två minuter utan måste hoppa jämfota upp och ner?

Pannkaka var ordet.

Efwa
2007-01-22, 18:48
Kanske lite tunnt med information. Men om den helt plötsligt ändrat beteende skulle jag allvarligt börja fundera på om något inte är som det ska.

A.R.N
2007-01-23, 09:57
Det började efter introduktion av förvänd galopp. Efter det är det svårt att få hästen att lyssna på förhållningar. Avsaktningarna fungerar inte alls, det blir bara tungt och hästen ångar vidare så man måste ta tag riktig ordentligt. Inte alls kul att behöva dra den i munnen.

Hästen är även likgiltig inför skänkeln vilket aldrig har inträffat förr. Rappar man till den med spöt en gång för att få någon slags reaktion på att man sitter där uppe blir det bara bakutsparkar till svar eller så bär det iväg.

Hästen vilade fyra veckor innan jul.

Den mjuka välskolade hästen är som bortblåst. Skolorna i galopp är bara att glömma för tillfället. Hästen kan inte ens göra en 10-meters volt utan att falla ur balansen.

Använder för tillfället ett tredelat bett. Kan inte rida ut för det går inte att få stopp och hästen vill bara iväg. Skuttar omkring och sprudlar av livslust.

Någon som varit med om något liknande? Hur många steg ska man backa? Inte roligt att ha fight hela tiden, men nu LYSSNAR den ju inte. Inte ens på de mest enkla övningar. Den struntar helt i att man sitter på ryggen.

Efwa
2007-01-23, 10:38
Jag skulle kolla upp hästen först. En equiterapeut kan vara något att börja med. De brukar kolla genom hästen och rekomendera om man ska ta kontakt med veterinär.

Om det inte är något som går att hitta så skulle jag garanterat gå tillbaka långt, dit ni båda kan börja närma er varandra utan att bråka. Där ni är överens.

Det låter som om hästen reagerar på något. Antingen spänningarna Er emellan eller låsningar i kroppen. Den kan också ragaera på sin egen obalans i förvända galoppen och känna panik i att behöva jobba i ett läge där den är obalanserad. Det kan givetvis redan i vanliga galoppen visa sig då hästen "vet" vad som komma skall.

Kanske har hästen växt ur sin sadel?

Om min häst helt plötsligt började med samma saker skulle jag absolut kolla upp honom. Speciellt om jag introducerade något som jag vet kräver mycket balans och träning.
Är det något han inte skulle göra är det att explodera och kuta iväg i galopp.

Smågnabb är en annan sak.

A.R.N
2007-01-23, 11:08
Tack för bra och snabbt svar, Efwa.

Sadeln passar, men det skulle ju kunna vara så att hästen dragit på sig någon sträckning eller låsning. Det har ju varit ganska slipprigt underlag i hagarna.

SaraW
2007-01-25, 00:02
Om den inte har några fysiska obehag kanske den helt enkelt bara är "skoltrött"?
Den kanske vill göra något helt annat ett tag? Den kanske inte tycker att det är lika kul med dressyr som ryttaren tycker?

Man vet ju inte...själv är man ju inte heller på topp jämt. Hitta på något kul som hästen verkligen inte förväntar sig och som den tycker är roligt.

Arko
2007-01-30, 19:50
Jag skulle backa rejält och bara göra saker som man vet att hästen klarar men ändå berömma massor när den gör rätt. Det som Efwa säger om panik kan ju vara rätt. Hästen kanske har tappat lite självförtroende? Var lite mjukis ett tag!

Miuspius
2007-02-02, 18:31
Tänke bara säga att min gumma som var som ett lamm å inte brydde sig om nåt å var så jättelugn har vaknat en hel del nu när det blev vinter, köpte henne i sommras så jag vet ju inte hur hon var förra vintern heller, täntke om du haft hästen lång tid eller om det är första vintern ihop. Bara en tanke. Lycka till!

Musse
2007-02-03, 06:31
Lite vårkänslor inblandade oxå?? Det milda vädret i kombination med 4 veckors semester skulle i alla fall göra vår kille mycket brallig.

AISSIA
2007-04-08, 14:20
Vad gör man när en relativt välskolad häst plötsligt inte kan samla sig i galoppen utan bara ångar på som en tok. Är nervig och bara går och väntar på att få dra på i längsta utsträckta läget med nosen i backen och bakbenen två kvarter bort. Är okoncentrerad och kan inte ens gå böjd runt inner skänkel? Eller ställa sig i nacken? Som inte kan inte stå still i två minuter utan måste hoppa jämfota upp och ner?

Pannkaka var ordet.
En foder-fråga? Bytt ut/lagt till något? Samma foder under vilotiden?Överskottsenergi?
Naturhästens behov är långt ifrån detsamma som de med "ädlare blod" (vilket fånigt uttryck) har.