handdator

Visa fullständig version : Skogskörning

SaraW
2006-11-14, 18:02
Vi har varit på skogskörningskurs för gröngölingar!

På bilden syns Glittra e.Ringo 184 och Frej e.Krossar 144. Glittra drar skackelredet. Hennes matte har lärt henne att stå stilla. Detta utnyttjade hon till fullo idag. Lite för mycket faktiskt, matte smackade tills hon blev torr i munnen och Glittra tyckte att hon var en mycket duktig häst som kunde stå så stilla.

För Frej var det första gången i skogen. Han drog stockar som om han inte gjort annat i sitt liv. Hans största problem var matte som är så fruktansvärt kass på tömkörning. Det gick en aningens vingligt över stock och sten.

http://www.fjordhäst.se/forum/attachment.php?attachmentid=1&stc=1&d=1163523144

GubbenPettsson
2007-02-12, 00:14
Kul!
Bästa och mest prisvärda redskapet jag skaffat är en domänsak att dra pinnarna med.

SaraW
2007-02-23, 19:05
Domänsak? :)

Jag skulle vilja införskaffa en sax och kanske då en "domänsak" att dra mindre pinnar med. Har sökt lite på nätet med jag hittar bara Floby. Finns det ingen annan som säljer skogskörningsutrustning till bra pris?

Jag inser att det måste bli mer skogskörning för min del för det är enda gången min ena häst är RIKTIGT präktig. Han tycker att det är jättekul. Jobb som leder någonstans, tycker han. Rida runt runt runt kan hans stallkamrater pyssla med om de tycker att det är kul ;) Man skola lyssna på sin häst.

KattenFindus
2007-02-23, 20:33
haha, det var lite kul att han skrev fel, brukar vara mitt specialområde annars.
Kommer inte ihåg riktigt vart det var han köpte sin domänsax och inte hittar jag redskappärmen med massa olika hästprylar i som vi köpte från föreningen Skogshästen.
Men Pinge borde väl ha lite bra idéer?
Han med "domsak" kör buss till klockan 01 i natt så han vet jag inte om jag får så mkt vettiga svar av. :D

Ja en del hästar verkar verkligen tycka att det är mer riktigt jobb med sånt där.
Undrar vad sånt kommer sig av, visst vi människor gillar olika saker men ändå :rolleyes:

Pinge
2007-02-24, 02:38
Skulle jag ha några idéer?? Inte så här dags iaf.. Å han busschaffören sover väl gott vid det här laget??

Men om jag inte har helt fel så tror jag att det är Elmelid som gör d-saxarna som floby säljer. Jag är faktiskt inte säker på om det finns någon annan som gör saxar att lunna med. Det finns ju den stora stora som de säljer på lantmännen men den e bra stor. Den som floby har e klart bra och faktiskt även prisvärd. 1900:- ca tror jag. En annan variant är ju bara en kättingsnara som man fäster i svängeln men då hugger stockänden i överallt och det är lite knepigt att koppla stockarna också.

Moppe
2007-02-24, 14:24
Skogma säljer också domänsax men jag tror bara att dom har den stora.

KattenFindus
2007-02-26, 12:29
Skulle jag ha några idéer?? Inte så här dags iaf.. Å han busschaffören sover väl gott vid det här laget??

Men om jag inte har helt fel så tror jag att det är Elmelid som gör d-saxarna som floby säljer. Jag är faktiskt inte säker på om det finns någon annan som gör saxar att lunna med. Det finns ju den stora stora som de säljer på lantmännen men den e bra stor. Den som floby har e klart bra och faktiskt även prisvärd. 1900:- ca tror jag. En annan variant är ju bara en kättingsnara som man fäster i svängeln men då hugger stockänden i överallt och det är lite knepigt att koppla stockarna också.
Klart du ska, du ska ha massor av ideer :D
Nä busschauffören och jag var vakna även vid den tiden (varför sova?)
satt vid köksbordet och babblade.

Men du hade rätt i en sak, det var Elmelids han köpt av, alltså direkt från dom.

GubbenPettsson
2007-02-27, 22:01
Jo det vart några hundringar billigare att köpa direkt av honom, för det é ju han som tillverkar Flobys saxar. Däremot skulle jag behöva en vettig skackelsläpa och en ej småmurken vinterdoning. Murkna dito har jag tillräckligt av, att renovera dem synes inte bli av :p :rolleyes:

SaraW
2007-03-19, 21:47
Vi har gått från gröngölingstadiet ungefär 1 steg framåt ;)

I lördags "städade" vi efter Gotlands DM i Skogskörning. Trångt mellan träden och en hel del stubbar som vi hakade i eftersom jag verkligen är kass på att köra. Tur att Frej är tålmodig och bara stannar och tittar på mig när vi sitter fast :o

Stackars häst. Snart sätter han in en annons om att "ny bättre familj sökes"...

http://www.fjordhäst.se/forum/attachment.php?attachmentid=2&stc=1&d=1174337097