Visa fullständig version : Tung i handen
Hej, min häst blir så tung in handen när vi rider dressyr. Ute är de inga problem men på banan får man bära runt henne. Vad ska jag göra? Jag ser snart ut som Karl Alfred i armarna.
Jag skulle rida fram, fram, fram! Inte låta henne sussa till. Lycka till =)
För att få hästen lätt i handen krävs att man rider hästen bakifrån så att energin kommer nerifrån och upp och inte bara rakt fram. Hästen måste vara avslappnad och vara lyhörd på ryttarens hjälper.
Träna mycket övergångar mellan olika gångarter och halvhalter. Det är också nyttigt att variera tempot inom en viss gångart. Tänk på att RIDA i övergångarna annars gör de ingen nytta. Hästen ska gå avslappnad på tygeln i varje avsaktning.
Halvhalten är livsviktig. Den är ett klockrent hjälpmedel att balansera upp hästen och få energin att komma från rätt håll. En halvhalt är inte samma sak som att dra lite extra i tygeln. Träna på att göra halvhalter med sätet!
Springer hästen istället för att vara koncentrerad på dig måste du gå tillbaka i träningen och arbeta med skritten.
Tålamod, konsekvens och arbete är receptet för en lätt och mysig häst! ;)
Tack för era tips! Jag tycker att det går lite bättre nu, men nu har hon börjat bita tag i bettet på högersidan istället. På höger sida är det numer helt stumt. Jag blir galen.
Hej, du kan testa att flytta bakdelen undan för vänster skänkel. Då ruckar du på balansen och hästen kanske börjar mjukna lite. Det är också bra för din egen skull att koncentrera dig på bakelen istället för att bli fast i högerhanden. Dragkampen vinner du aldrig. Hästen får inte välja att gå innanför med bakdelen själv utan det ska ske när du ber om det. Lycka till! Kul att du kämpar på!
Dollargrinet
2007-01-03, 11:23
När allt känns hopplöst brukar jag lägga in galoppen direkt efter uppvärmningen så att det blir lite mer fart i bitarna. Då finns (oftast) framåtbjudningen automatiskt i traven sen och man luras inte att jobba så mycket med händerna.
vBulletin v3.6.2, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.