handdator

Visa fullständig version : Sadel till fjording

princip
2006-11-18, 11:50
Ett välskrivet inlägg från Fjordhästbloggen (http://www.fjordh%C3%83%C2%A4stbloggen.se/svart-att-hitta-sadel-till-en-fjording-9.html) om sadlar finns nu att läsa. Vad är era erfarenheter?

PQ
2006-11-25, 16:39
Min erfarenhet är att bladsadlarna ligger bra på hästar med inte så markerad manke. Generellt har det funkat med westernsadel på de hästar som tvingats ha svanskappa eller brösta för att allroundsadlarna skulle ligga på plats. Sen får man väl tycka vad man vill om att rida i westernsadel...jag upplever i alla fall att hästarna går bättre och mer avslappnat om de slipper en knipande svanskappa under svanstippen.

gyllengul
2006-12-17, 20:30
Jag avundas dem som kan få hästen att gå snyggt ridandes i en westernsadel....Ur dressyrsynpunkt tycker jag inte om denna typ av sadel eftersom man inte känner någonting genom sadeln. Jag tycker att det är jättesvårt men uppenbarligen går det. Det finns ju folk som kan!!!

SaraW
2006-12-18, 14:53
Westernsadeln är ypperlig vid ridning med handhäst! En säkerhetsknut runt hornet så att man snabbt kan få loss handhästen och sen iväg =). Handhästen lär sig snabbt att hålla rätt avstånd utan att du som ryttare behöver sega och dra med risk att följa med grimskaftet ur sadeln. 450 kg ankare är bra att ha till en början ;) Sen gäller det ju att ha någorlunda pli på sina hästar ;)