Visa fullständig version : Fjordhästföreningen, en uppfödarförening
Läste Per-Olof Kättströms inlägg i Fjordhästföreningens gästbok i februari i år. Han skriver bland annat
"Fjordhästföreningen kanske mår bättre av att övergå till att vara en uppfödarförening, i stället för att försöka orka ordna aktiviteter som få kommer till. Slå ihop lokalföreningarna till färre."
Vill vi ha en utställningshäst med stubbman och ål eller vill vi ha en bruks/sporthäst? Det är väl den första frågan man bör ställa sig.
Den som tjänar mest på att det anordnas aktiviteter, träningar och tävlingar måste väl ändå vara de som föder upp och säljer fjordhästar? En väl tränad häst som dessutom har tävlingserfarenhet är ju mer värd än en unghäst. Att vi andra är ute och tävlar deras hästars avkommor gör ju att de dessutom får gratis reklam för sina hingstar och ston. Det är ju inte enbart för den enskildes höga nöjes skull som tävlingar anordnas...
Att långsamt ställa om och sälja färdigutbildade sporthästar kanske gör att fjordhästen ökar i popularitet och förhoppningsvis slipper så många fjordhästar få jobb som tjocka dåligt hanterade hästar som aldrig är ute och rör på sig och gör reklam för rasen. Jag tror att föreningens medlemmar måste sporras till att ge sig ut och träna och tävla. Det är kanske inte enklaste men billigaste marknadsförningen av fjordhästen.
Undrar om föreningen inte biter sig i svansen om man låter lättjan vinna istället för att verkligen sätta sig ner och gå till botten med problemet med svikande medlemsantal. Jag föreslår full gas ur krisen.
Det skulle ju vara märkligt att det inte går att lösa när det är en förening för en häst som kan dressyr, western, hoppning, distans, bruks, dra skog, körning som inte ser ut som någon annan häst och som dessutom kan användas av små tjejer och killar, stora tjejer och killar, kvinnor, män, tanter och gubbar.
Jag tror definitivt att det är läge att slå ihop några lokalföreningar alternativt avskaffa dem helt och göra som Faxe skriver här i forumet
Visst hade det varit skojigt om Fjordhästföreningen kunde arrangera ett läger över en långhelg så att vi som inte har några gula vänner ändå kunde träffas åtminstone en gång per år och frossa i gul gemenskap?
Det är väl bättre att samla de få superaktiva människor som brinner för rasen och föreningsliv och få dem att jobba med något större som fler medlemmar kan ha glädje av. Arabfolket har till exempel en träningshelg i anslutning till sitt SM. Något liknande kunde väl fjordhästföreningen anordna men kanske inte i direkt anslutning till SM pga arbetsbördan men kanske ett halvår tidigare? Islandshästföreningen har en "tant och gubbmaffia" kanske ska slopa geografisk indelning av föreningen och satsa på intressen istället?
Jag förstår och tycker att det är bra att Per-Olof Kättström önskar en debatt men det är inte så många mer än Efwa som också är aktiv i detta forum (tack Efwa för ständig input :) ) som hakade på. Kanske för att det är svårt att överblicka en debatt i en gästbok?
Jag gör ett försök att omstarta debatten här. Det brukar ju komma up en del svar hos våra flitiga forumbabblare ;)
Nu blir jag lite upprörd här! Jag tycker INTE att SFF skall bli en uppfödarförening. Vi som älskar fjordhästen men av olika skäl inte kan föda upp hästar då?
Citat från avelsmålet:
Målsättningen bör vara att fjordhästen både skall kunna användas inom sina traditionella områden i jord och skog och dessutom även kunna tillfredsställa de växande kraven på en allsidig användbar familjehäst. Därför vill man att den dels skall vara en smidig körhäst, dels en häst för ridning i skog och mark (fjordhästen har av naturen ett utpräglat terrängsinne) samt dessutom en tålig ungdomshäst lämpad för lätta tävlingar i hoppning, körning och dressyr.
Innebär inte detta att vi skall sträva mot en allroundbetonad fjordhäst? Visst kan det vara uppförsbacke ibland, men vi fjordhästmänniskor är väl envisa som få?
Jag skulle däremot gärna se att arrangemangen blev mer centrala, som det är nu är det svårt att överblicka lokalföreningarnas arrangemang. Jag skulle gärna se (förutom SM och hingstpremieringen/utställningen) några stora arrangemang per år. Kanske några större kurser?
Som hästlös skulle jag gärna vilja vara med på utbildningar i till exempel körning, eller varför inte en umgås-och-diskutera-helg? Där någon styr upp och idéerna tas tillvara?
Nu har jag babblat ur mig lite och blivit lite lugnare. Jag ser fram emot någon mer lugn och sansad person som säger vettiga saker. :p
Jag vill göra ett inlägg i debatten.
Jag är själv mycket ute coh tävlar min fjording på mycket träningstävlingar och även andra tävlingar. Varje gång jag är ute så kommer det fram folk och berömmer min valack för att de inte hade en aning om att fjordingar kunde hoppa och galoppera så lätt etc etc. Detta är FANTASTISK reklam för fjordingen och gör att folk som inte kunnat tänka sig fjording kanske tänker om. Dessa människor skulle aldrig besöka en utställning eller premiering eller dylikt.
I all marknadsföring gäller att ta sig till måltavlan och inte förvänta sig att måltavlan ska ta sig till dig.
För att öka intresset för vår ras måste vi SYNAS där folk finns och fånga upp det intresset. Jag tar mig alltid tid att prata med folk som vill diskutera eller bara omvärdera sina fördomar. Det är en rolig uppgift som och jag ser det som att jag och min fina häst har ett litet uppdrag att utföra.
Det är viktigt att uppfödarna tar fram fina hästar och bevarar rasen men det är vi ryttare, kuskar etc. som syns ute och det är vi som är länken mot omvärdlen (så att säga)
Vi måste samarbeta och försöka skapa ett klimat i föreningen där det är roligt att träna sin häst och utvecklas tillsammans med den. Vi måste inspirera andra medlemmar att våga ge sig ut med sina fjordingar.
Lokalföreningarna är alldeles för vilande och det kanske finns en poäng i att slå samman föreningarna så de blir större.
Jag ska fundera lite mer på detta. Det är intressant.
Jovisst är det bra att synas ute i andra sammanhang också, vi visar hästar årligen på treårstestet, har varit med på kvalitetstävlan samt har två fjordhästar som tävlar ponny kontinuerligt. Gissar att det är det är halva marknadsföringen för vår lilla uppfödning eftersom många köper sin första fjording hos oss.
SFF tenderar att bli föreningen för inbördes beundran, om det inte börja hända nånting snart inte minst syns det på de svikande medlemssiffrorna. Antalet fjordhästar är ju tämligen konstant så det är kanske så att det föreningen har att erbjuda inte är intressant?
Tillhör en förening som är både oerhört aktiv och som har ett stigande medlemsantal, finns något att erbjuda både den avels och den tävlingsintresserade, samt den som bara gillar att gå på lite kurser och träffa andra. MEN kom ihåg att det är du som gör din lokalförening, stöter du inte på dem om att du är missnöjd med aktivitetsutbudet så tror de förmodligen att det är ok. Kanske skall du börja jobba lite aktivt i föreningen själv? Annars är det ju bara att sluta betala medlemsavgiften och byta förening så sanerar antalet lokalföreningar sig själv!
Jättebra initiativ att flytta debatten hit, det är ju egentligen inte på gästboken vi skall debattera, hoppas bara att fler fjordhästintresserade kommer att hitta hit! /Lycka
Jag tror att tanken med det ursprungliga inlägget var att lite grann ställa frågan på sin spets: Varför sjunker medlemsantalet och vad vill medlemmarna i fjordhästföreningen egentligen ha? Genom att försöka provocera var nog förhoppningen att få många svar med olika aspekter. Hittills känns det inte som att det har givits nästan några svar alls på detta.
Det är klart att man ska använda sin fjordhäst och visa att den kan i så många sammanhang som möjligt. Detta gör man väl dock kanske bäst ute bland andra hästfolk, så att man inte bara försöker övertyga redan frälsta. Däremot tror jag att fjordhästföreningen kan ha en viktig uppgift i att motivera och förbereda folk och hästar för att komma ut bland andra. Frågan är hur det bäst görs.
Ibland har också lokalföreningar det jobbigt på grund av långa avstånd. Även här kan man vinna mycket på att söka samarbete med andra hästintresserade i trakten.
Det är inte bara fjordhästföreningen som har upptäckt att det kan vara svårt att få folk att engagera sig ideellt. Detta gäller för nästan alla föreningar idag. Men jag tror att vi måste fråga oss vad det är som kan locka folk att bli (och bli kvar!) medlemmar i fjordhästföreningen och vad det är de vill få ut av detta. Det finns förhoppningsvis mer än ett svar.
Och har man förslag på någon bra aktivitet, så är bästa sättet att erbjuda sig att själv hjälpa till att genomföra detta. Mer än en föreningsfuktionär har trötttnat för att alla ställer krav och tycker att "ni kan väl ordna", men sällan får de höra att "detta fixade du bra".
Skuggfaxe
2007-04-22, 16:46
Håller verkligen med dig Arko. Vad ska man annars använda alla hästar som de avelsintresserade föder upp? Hur kan de som avlar klaga på de låga priserna om det inte finns någon efterfrågan på fjordhästen som rid-, kör- och brukshäst?
Jag har varit medlem i en fjordhäst i ett antal år. Försöker vara med på så många aktiviteter som möjligt. Tycker det är väldigt roligt att träffa andra fjordhäst intresserade. Skulle gärna åkt iväg på läger. Tyvärr är det ju också så när man håller på med hästar att mycket händer hela tiden, så att man kanske inte kan vara med på precis allt man vill om man nu inte har två ridhästar.
Skuggfaxe
2007-04-22, 17:01
Många bra tankar finns här. Det är synd att det är många som lämnar föreningen. Men jag kan till viss del förstå detta. I alla fall med tanke på den brist på respons man får när man blir ny medlem i en förening. Jag tror man hade vunnit väldigt mycket på att ta hand om de nya medlemmarna och ordna små sammankomster där man kunde få lära känna de som är med i föreningen. På detta viset tror jag att man hade fått väldigt många fler som arbetar ideelt för de olika föreningarna. Man hade som ny medlem kännt sig både välkommen och väl omhändertagen.
Det är klart att man ska använda sin fjordhäst och visa att den kan i så många sammanhang som möjligt. Detta gör man väl dock kanske bäst ute bland andra hästfolk, så att man inte bara försöker övertyga redan frälsta.
Jag tycker precis som du att det viktigaste är att visa upp fjordingen bland "vanligt" hästfolk. Om många är ute och visar upp sih kanske vi med tiden kan vända opinionen, så att fjordingens status höjs.
Men...
Jag har träffat en massa fjordhästälskare som menar att de älskar fjordingar för att de är runda, gulliga, envis osv.
Vi måste alltså även sälja in fjordingen i de egna leden. Vissa tror inte ens att deras hästar kan hoppa eller gå dressyr:eek:
citronen
2007-08-14, 21:42
jag tror att föreningen måste hänga med medlemmarna i utvecklingen och tvärt om. Jag som yngre medlem och framtida satsande uppfödare mm kan ibland tycka att tänkandet ligger lite bakom. Jag tror att många kanske känner att jaja så tycker gubbarna och gummorna... Jag vet att det finns många yngre som tävlar fjordingar på ponnytävlingar osv men fjordhästföreningen är ngt man är med i för att få starta Sm. Det känns helt enkelt gammalmodigt på något sätt och inget man är aktiv i om man inte är gammal uppfödare sedan många år. För att föreningen ska överleva krävs att man kan roa alla fjordingfrälsta på alla nivåer och i alla åldrar!
Jag vill satsa på alla plan med mina fjordingar. Ingen annan kan ta deras plats. Jag vet några andra runt om i landet i min ålder som gör likdant, men hur ska man få fler att hänga på? Alla de som tävlar några år som ponnyryttare som borde fortsätta sin bana inom aveln och på storhästtävlingar, vart tar de vägen?
Nyligen 22år och vill bli bäst på att få fram fjordingar som är vackra, rörliga, korrekta och som kan konkurrera!
Lokalföreningarna är alldeles för vilande och det kanske finns en poäng i att slå samman föreningarna så de blir större.
Här har vi samma problem som många andra föreningar, inte bara hästföreningar. Jag har funderar en del över detta, jag sitter med i den lokala brukshundklubbens styrelse och vi ser samma problem, sjunkande medlemsantal och få engagerade människor på våra aktiviteter. Det är en liten återkommande klump med få nya. Jag vet också att det finns fler föreningar som brottas med samma problem.
Jag tror man måste ställa sig frågan varför det är så här och vad man eventuellt kan göra åt det. Förslaget att slå ihop lokalföreningar har uppkommit. Kanske en god idé, få lite nyt blod, lite nya krafter och en nystart. Det finns dock nackdelar med detta också, det blir längre att åka, man tappar "tryggheten " i den kända gruppen etc.
Jag tror att detta är ett problem som ligger i tiden. Man känner hela tiden det dåliga samvetet för det man inte gör (ja, Emmy, jag kommer upp snart... ;) ), det är hela tiden en massa olika männiksor som drar i en, man ska medverka här och man ska medverka där, arbetet kräver mer och mer etc. Jag tror som sagt att det är ett problem som ligger i den stressade tid vi lever i, därmed inte sagt att dessa träffar och föreningar inte behövs. Tvärtom, det är ju här man hämtar kraften, det kanske bara handlar om att männiksor ute och runtomkring behöver upptäcka det.
Fjordtanten
2007-08-15, 10:33
därmed inte sagt att dessa träffar och föreningar inte behövs. Tvärtom, det är ju här man hämtar kraften,
Javisst! :p
Jag tycker att detta forum till exempel är en utmärkt start på något nyare. Mycket lättare att diskutera och komma fram till lösningar på problem eller bara ha trevligt med likasinnade. Allt blir mer tillgängligt för alla och man kanske känner att det är lättare att påverka och framförallt lättare att orka engagera sig en liten stund när man ändå sitter vid datorn.
Däremot menar jag inte att vi inte behöver träffas lajv för en fika eller redig hästkörning, men man borde lägga den lilla energin man har på det som är trevligt och lösa de lite tyngre delarna i föreningsarbetet via nätet eller telefonkonferans så slipper folk känna att de MÅSTE åka hemifrån "bara" för att gå på möte. Jag tycker nämligen själv att det blir tradigt med möten men vill gärna vara med och påverka och planera, men drar mig för att åka när det tar 3-4 timmar och man kommer inte fram till så mycket i alla fall. Det brukar bli mer ordning och koncentration i telefonkonferenser eftersom en pratar i taget och man måste följa agendan annars är man helt borta.
Sen tror jag att folk i allmänhet är mer krävande vad gäller aktiviteter. Det ska vara VÄRT att åka iväg både pengamässigt och kunskapsmässigt eller socialt. Finns ingen information om VAD det är för träning till exempel, vilken nivå den är på vad som förväntas och vilken tränare det är samt vad denna har gjort tidigare så blir man inte sugen. Något annat som drar är att veta vilka i föreningen som tänker åka. Finns det någon jag känner eller åtminstone någon jag känner litelite grann som ska åka? Jag har sett på vissa föreningars sidor att de har uppdaterade deltagarlistor där det står vilka som anmält sig och vilka som ev. har betalt. Sånt är ju trevligt så man ser vilka man ska leka med :p
När man läser på många av lokalföreningarnas sidor står det "Körutflykt den bla, bla".
Kanske hade fått fler deltagare om det stått något om att "Den bla bla samlas vi för att köra si och så många km på mjuka otrafikerade vägar. Vi pausar vid bla bla och fikar och den som vill badar/får en guidad tur i museet/har galopprejs på fältet/ skrittävling/ trubadur vid öppen eld. Klockan bla bla vänder vi hemåt och beräknas vara hemma kl. bla bla. Då vet man när man ska åka och när man kan tänkas vara hemma. Lättare till beslut om man hinner eller inte hinner just den lördagen eller vilken dag det nu rör sig om.
Såg att SUFF fått en egen avdelning i detta forum. Det är ju suveränt! Då kan ju förväntningen på en träff byggas upp innan och så kan man ha eftersnack. Fler ser vad som har hänt och blir sugna på att vara med nästa gång så att de inte missar allt kul :p
Javisst! :p
Kanske hade fått fler deltagare om det stått något om att "Den bla bla samlas vi för att köra si och så många km på mjuka otrafikerade vägar. Vi pausar vid bla bla och fikar och den som vill badar/får en guidad tur i museet/har galopprejs på fältet/ skrittävling/ trubadur vid öppen eld. Klockan bla bla vänder vi hemåt och beräknas vara hemma kl. bla bla. Då vet man när man ska åka och när man kan tänkas vara hemma. Lättare till beslut om man hinner eller inte hinner just den lördagen eller vilken dag det nu rör sig om.
Såg att SUFF fått en egen avdelning i detta forum. Det är ju suveränt! Då kan ju förväntningen på en träff byggas upp innan och så kan man ha eftersnack. Fler ser vad som har hänt och blir sugna på att vara med nästa gång så att de inte missar allt kul :p
Det var en BRA idé! Vi tänkte ju ha en körutflykt här i SUFF! Nu skall vi bara jobba på att hitta en helg! :) men när vi gjort det blir det enligt ditt "manus" i annonsen ;)
KUL om fler hittar till SUFF-forumet! Vi har börjat föra en dialog med de lokalföreningar som finns runt om oss - nu håller de på att fundera på det. Kanske börjar vi med ett uppstartsmöte i höst och sen kan tex utställningar rulla runt mellan föreningarna, som det gör på västkusten (BDF/HFK & SÄF). Även utflykter, föreläsningar, tävlingar etc kan samordnas.
Fjordtanten - jag vet inte vem du är - kanske är du med i SUFF??
//Evamaria
Kanske är det också dags att våga lämna över till de yngre och de som är nya även om de inte är yngre. Våga säga att man inte är bäst på det här.
I år kom närmast sörjande till årsmötet i SUFF. Men äntligen fick jag lämna min plats till en styrelse som känns fräsch och villig och har energi för jag vet inte hur mycket. Att kunna luta sig tillbaka och se våran hemsida leva upp, debatten ta fart och viljan att fixa fest och annat.
Det känns som om man själv lever upp igen. Medlemsantalet kommer snart att öka och vi är igen en större förening.
Ni som är på gång och har mycket idéer och vilja, ta kontakt med din styrelse. Gör bara aktiviteter, se till att de blir av, eller ta dig in i styrelsen och påverka.
Jag tror att medlemmarna ibland tror att styrelsen som bara får fixa saker. Vem som helst i föreningen får annordna snitzeljakter, långturer (rid och kör), hubertusjakter, hopptävlingar, träningar med instruktör. Styrelsen har så mycket annat att göra att de blir eld och lågor om de får hjälp med arrangemang.
Vi har nu en jättebra styrelse som jag hyser stor respekt för och känner stor glädje över.
vBulletin v3.6.2, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.