Fjordhästar  Fjordhäst.se  

Gå tillbaka   Fjordhästar Fjordhäst.se > Jönköpings läns Fjordhästförening
Registrera FAQ Medlemslista Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-07-22, 17:23
Lihna Lihna är inte uppkopplad
Fölnivå

Reg.datum: Jul 2008
Lihna är på rätt väg
Standard Fjordhästintresset i Jönköping

Ja, hur stort är fjordhästintresset i Jönköping?

Under mina hästår så har jag haft kontakt med en hel del hästar, stora, små, travare, fullblod, korsningar. Men ingen har satt så stora spår i hjärtat som fjordhästen.

Därför är nu (och har varit under en längre tid) intresset stort för att börja inom fjordhäst. Men hur stort är intersset för fjordhästen i sverige, och speciellt i närheten av jönköping, där jag är bosatt? Jag har inga planer bestämda överhuvudtaget, men tankarna går mot unghäst, kanske hingst. iallafall en högrest fjordhäst med nättare typ.

Hur är det med fjordhästfolket, har ni några uppmuntrande ord till mig så jag tar mitt förnuft till fånga och blir fjordhästmänniska? Vill så gärna vara aktiv som hästägare, tävla en del och träna. Men då jag närmar mig 20 år, så är min ponnytid för länge sedan förbi, och att starta utom tävlan är ju inte alltid lika kul. Givetvis kan man tävla i storhästklasser, men en tävlingsplats full med fjordhästar, är det bara drömmar?

Lina
Svara med citat
Gammal 2008-07-23, 08:25
Helena Helena är inte uppkopplad
Brunblack

Reg.datum: Jan 2007
Helena är på rätt väg
Standard

Hej!
Jag svarar fast jag inte bor i Jönköping, utan ca sju mil därifrån, i alla fall i samma trakt! Och det är väl klart att du ska skaffa dig en fjordhäst! Vare sig man har möjlighet att träna med en massa andra fjordingar eller med andra hästar/ponnyer är det ju kul att själv ha en fjording. På lokalföreningens tävlingar brukar det vara ganska hyggligt många fjordhästar, och då kan man glädjas åt detta, och sen är det inte alls så dumt att ge sig ut bland "de andra" också. Det finns det några som gör, både bland stor häst och ponny, häromkring. Första gången vi var på lokal ponnytävling fick vi kommentaren från en i publiken "det var modigt att komma med en fjording" (då kom hon i mitten av resultatlistan). Andra gången kom hon precis utanför placering, och tredje gången vann hon (då var det ingen som sa något om modigt!).
Om du köper en unghäst finns ju möjligheten att "dra ut" på ponnytiden genom att tävla i avdelning B bland ponnyer, eller så väljer du att ge dig ut bland de stora.
Vi brukar också inspirera och peppa varandra, vi som har fjordhäst, och det är kul att träffas och prata häst, eller träna något ihop. Vi har haft någon unghästträff här och gjort lite prov för brukbarhetstestet, och det är också väldigt kul, så det ska vi försöka göra igen.
Hoppas att du hittar en fjording som du kan ha kul med!
Svara med citat
Gammal 2008-07-23, 22:00
stuteri udda stuteri udda är inte uppkopplad
Ljusbrunblack

Reg.datum: Jun 2007
stuteri udda är på rätt väg
Smile fjordhästköp

Jag svarar fasst att vi bor i norra skåne. Klart att du ska köpa fjordhäst! Som en stoägare sa till oss (Jag är hingsthållare) Jag köpte en fjordhäst och fick en hel förening och vänner för livet, och att man kan ha så roligt tillsammans trodde jag aldrig!! Ett litet citat ur vardagen!/Lycka till/L-G
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:33.

Porgramvara från: vBulletin Version 3.6.2
Copyright ©2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd.